Hana Kofránková: Při natáčení rozhlasových her potřebujete dech a šepot
Ve středu byla hostem Radiožurnálu známá rozhlasová režisérka Hana Kofránková. Jak se jí spolupracuje se známými herci? A jak používá svůj vytrénovaný sluch v běžném životě? Také na to se jí ptala mezi 10. a 11. hodinou moderátorka Lucie Výborná.
Hana Kofránková natočila stovky dramatických pořadů pro Český rozhlas a tvrdí o sobě, že je poměrně citlivá na falešné tóny.
Rozhlasové hry jsou pro chytré herce
„Možná mám větší šanci odhalit, když mi někdo lže,“ uznává a připomíná, že to, co se snese na divadle, se musí za mikrofonem často mírnit. Zatímco na divadelních prknech vynikne rázný projev, natáčení rozhlasových her vyžaduje spíš šepot a práci s dechem.
Je zajímavé, že některé herce má ráda kamera, některé mikrofon. Jak říkal můj kolega, herec musí svůj projev před mikrofonem zorganizovat.
Hana Kofránková připomíná, že rozhlas může nabídnout to, co film a divadlo ne. „Fakt, že nemáte před sebou žádný obrázek, zapracovává vaši fantazii,“ uvažuje. „Rozhlasové hry jsou pro chytré posluchače a herce,“ domnívá se.
Když nastupovala do Československého rozhlasu, mívala velký respekt vůči některým hercům. „Práce vás navíc tak pohltí, že se můžete zapomenout a hercům začít tykat,“ prozrazuje Hana Kofránková. A tak přešla na oslovování jmény postav. „Tím pádem jsem z toho venku,“ dodává s úsměvem.
Proč má tak ráda poezii? Jak se staví ke slovu, které považuje za téměř živoucí záležitost? A jak se jí pracuje na Minutových hrách? Poslechněte si celý rozhovor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.