Kostýmní návrhářka Simona Rybáková: Šaty Marilyn Monroe mě překvapily
Návrh kostýmů je alchymie. To tvrdí přední filmová a divadelní kostýmní návrhářka Simona Rybáková, která oblékla mimo jiné postavy z filmů Jana Svěráka nebo Juraje Herze. Jak spolupracují návrháři s režiséry? A jak se liší návrh kostýmů pro divadelní představení a film? Nejen na to se ptala moderátorka Lucie Výborná.
A co je na alchymii kostýmů nejnáročnější? Podle Simony Rybákové především volba materiálu, barevnosti a tíhy. „Stane se, že se kostým někdy nepodaří a musí se předělat,“ připouští s tím, že nedávno viděla legendární bílé šaty Marilyn Monroe. „Překvapily mě, protože jsem viděla něco navíc,“ popisuje svůj údiv nad jejich zpracováním.
Marilyn Monroe sice měla postavu, která na první pohled vypadala dokonale, ale podle Simony Rybákové byla vytvořena také slupkou pod kostýmem. „Tělo je měkké a často se musí zformovat do siluety určité doby,“ nastiňuje a v této souvislosti zmiňuje korzety nebo různé použití spodního prádla.
„Móda posouvá i těla,“ zamýšlí se. Například sukni ze 60. let už dnes prý nikdo neoblékne. „Tehdy byl pas 20 centimetrů nad pasem dnešních bokovek,“ připomíná a zároveň zmiňuje nejtěžší oříšek pro kostýmního výtvarníka.
S čím se nejčastěji potýká? A co jsou extrémní kostýmy, které si oblíbila například Lady Gaga? Také to jste mohli slyšet mezi 10. a 11. hodinou.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.