Naše síla tkví v tom, že překonáváme své handicapy, je přesvědčen otorinolaryngolog Zdeněk Kabelka
Děti, kterým pomohl čtvrteční host Radiožurnálu, mohou mluvit, telefonovat i hrát na hudební nástroje. Že vám na tom nepřijde nic zvláštního? A co když řekneme, že na počátku byly prakticky neslyšící? „Děti, které by normálně neslyšely a nemohly komunikovat, mohou díky kochleárním implantátům chodit i do běžných škol a vzdělávat se se zdravými dětmi,“ upozorňuje v rozhovoru s Lucií Výbornou otorinolaryngolog Zdeněk Kabelka.
Centrum kochleárních implantací u dětí v Česku funguje už 20 let a v jeho čele stojí právě čtvrteční host Lucie Výborné, otorinolaryngolog Zdeněk Kabelka. Dokáže vracet sluch i těm dětem, u nichž něco podobného zdánlivě hraničí se zázrakem. Ptáte se jak? Díky už zmíněným kochleárním implantátům.
Kochleární implantát je elektronická smyslová náhrada, která zprostředkuje sluchové vjemy přímou elektrickou stimulací sluchového nervu uvnitř hlemýždě vnitřního ucha. „Uvnitř implantátu se nachází 22 elektrod, 23. a 24. elektroda jsou zevní – tak abychom využívali všechny možnosti dráždění nervového zakončení,“ popisuje docent Zdeněk Kabelka.
Tak tedy kochleární implantát funguje. Jak ale vypadá? Tu část, která se nachází uvnitř hlavy, si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii. A jak vypadá zvenku? Možná byste se divili, jak slušivý může takový kochleární implantát být…
„Lidem, kteří používají jakoukoliv pomůcku – ať už brýle, nebo právě implantát, by měla tato pomůcka dotvářet image. Za to, že překonáváme svůj handicap, bychom se neměli stydět. Naopak! Naše síla tkví v tom, že ho překonáváme,“ zdůrazňuje Zdeněk Kabelka.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.