Z Alšova díla smýváme nánosy za celé 20. století, říká restaurátor Tomáš Berger

Figury a múzy na stěnách zlaté kapličky na nás budou zanedlouho shlížet o něco jasněji. Akademický malíř a restaurátor Tomáš Berger totiž pracuje na opravách lunet Mikuláše Alše a Františka Ženíška ve foyeru Národního divadla. „Práce je složitá, za den stihneme opravit několik decimetrů čtverečních,“ popisuje Berger v rozhovoru s Patricií Strouhalovou.

Tým restaurátorů v čele s Tomášem Bergrem začal pracovat před třemi měsíci, nyní jsou asi v polovině. „Upevňujeme oprýskané barevné šupinky, fixujeme a čistíme. Někdy to jde rychle, někdy pomalu, záleží na množství špíny a přemaleb, které odstraňujeme,“ popisuje Berger.

Každý kousek malby se chová jinak a zaleží na tom, jaká barva se čistí a zda se pracuje na pozadí nebo na tvářích figur. „Některé lunety opadávají, snažíme se tím prokousat,“ přibližuje Berger, který je restaurátorem od svých 27 let a pokračuje tak v rodinné tradici.

Čtěte také

Oba Bergrovi rodiče totiž byli restaurátoři a on tak mohl chodit do ateliéru již od dětství. „Učíte se stále novým věcem, hledáte detaily doby, ze které je umělecké dílo, setkáváte se s umělci,“ popisuje Berger své povolání a dodává, že restaurátorem je člověk na celý život.

Nyní své zkušenosti uplatňuje právě v Národním divadle. „Největším problémem je, že úžasné Alšovo dílo zůstalo na kartónech. Tehdejší komise mu nevěřila, jeho návrhy na zeď tak převáděla celá plejáda umělců. Ti se snažili pracovat rychle, ale bylo tam zakleto mnoho technologických nedostatků,“ vysvětluje Berger.

Co vše do práce restaurátora patří? Jak probíhá rekonstrukce Alšova díla v Národním divadle? To vše jste mohli slyšet mezi 11. a 12. hodinou.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio