Ve Velorexu se někdy cítíte jako v letadle, říkají Češi, kteří pojedou v tříkolkách na Island

Lidé Velorexy stále obdivují - Foto: Ladislav Bába

Lidé Velorexy stále obdivujíFoto: Ladislav Bába

Jízda ve Velorexu? To je něco jiného, než jízda autem nebo motorkou, zejména když trochu šlápnete na plyn a zrychlíte na 90 km za hodinu. „Řidičský průkaz se v tu chvíli změní na pilotní,“ usmívá se Ladislav Šustr a Stěpán Kubíček přikyvuje. Oba dva jsou členové Velorex clubu a zanedlouho vyráží na expedici na Island.

Vzhledem k tomu, že jde o motorovou tříkolku, tak Velorexy nemají pásy, airbagy ani topení, pouze jsou poteřené umělou koženkou. „Dříve stačily papíry na motorku, nyní musíte mít řidičák na auto,“ vysvětluje Ladislav Šustr. 

 

Rozhovor se členy Velorex clubu Ladislavem Šustrem a Štěpánem Kubíčkem i expedici na Island a jak se v takové tříkolce jezdí. Moderuje Lucie Výborná.

Vložit na svůj web

Velorex si pamatuje jako rodinné vozítko, sám s ním po získání řidičáku jezdí už 30 let. Naopak Pavel Kubíček nemá na vozítko jako pětileté dítě nejlepší vzpomínky. „Soused mne v něm vezl na rentgen, zda nemám zlomenou ruku,“ vzpomíná. Později si pořídil motocykl, ale přál si něco lepšího, aby na něj nepršelo, tak si pořídil Velorex. 

Čtěte také: Trabantem napříč Tichomořím. Otevírá se další kapitola spanilé jízdy českých dobrodruhů

„Když jedete v autě, tak vidíte svět z klimatizované kabiny, z Velorexu ale cítíte zorané pole, louky, dým ze spáleného benzínu,“ popisuje Štěpán Kubíček. Lidé tříkolky stále obdivují a srocují se kolem, když někde parkují. Za nejcennější jsou přitom považovány ty z počátku výroby – vozítka Oskar. „Stroje měly odlišný rám, kratší boudu, jiné blatníky,“ říká Ladislav Šustr. 

Členové českého Velorex clubu Štěpán Kubíček (vlevo) a Ladislav Šustr byli hosty moderátorky Lucie Výborné - Foto: Prokop Havel

Členové českého Velorex clubu Štěpán Kubíček (vlevo) a Ladislav Šustr byli hosty moderátorky Lucie VýbornéFoto: Prokop Havel

Historie Velorexu počíná nápadem bratrů Stránských. „Vyrábět se začaly nejdříve tříkolky s plechem a komponenty z jízdních kol, které se potahovaly. Později v souvislosti se sériovou výrobou se o Velorexu začalo uvažovat jako o vozítku pro tělesně postižené,“ upozorňuje Ladislav Šustr. 

Nejdříve se pro výrobu používaly motory z péráka, později se objevují silnější. „Výroba končí v roce 1971, pak pokračovala do roku 1973 výroba čtyřkolových Velorexů, ty ale nejsou až tak oceňovány,“ doplňuje Štěpán Kubíček. 

Expedice na Island 

Ve Velorexu procestovali země jako jsou Švédsko, Finsko, ale i severní polární kruh, nyní se chystají na Island. Stroje pro dlouhé cesty nijak neupravují, berou je jako historické vozy. Pro výpravy vymysleli speciální způsob pro nocleh, říkají tomu vozová hradba. Tři Velorexy srovnají do účka, přehodí se plachtou a vznikne dostatek místa pro spacáky a nafukovací matračky. 

Na cestách se dorozumívají pomocí vysílaček. A protože je Island známý proměnlivým počasím, přejí si, aby tolik nepršelo. „Po čtyřech dnech by začalo zatékat. Snad vysvitne sluníčko,“ dodává Ladislav Šustr. 

Pořad: Host Lucie Výborné  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-pátek 9:05; sobota-neděle 10:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace