Jak vzniká rozhlasová hra? A proč je četba na pokračování tak náročná? Nastínil šéfrežisér Aleš Vrzák

13. červen 2015

Rozhlasový režisér je profesí, která v rozhlase zaujímá rozhodující místo v oblasti natáčení, a to od publicistiky, dokumentaristky až po literaturu a velké dramatické útvary. Zasvěcený do takového oboru není nikdo jiný než Aleš Vrzák. V Českém rozhlase pracuje 22 let a nyní působí ve funkci šéfrežiséra.

Jak vzniká rozhlasová hra?

Rozhlasová režie se nedá studovat, proto se většina režisérů rekrutuje z jiných oborů – divadla, filmu, dramaturgie, bohemistiky, ale i herectví. „Obor je letitý a některé prvky se opakují jako v našem životě,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovu.

Svou roli dnes sehrávají počítačové technologie – od statických věcí se přechází k dynamičtějším. „Dnes se dá hodně na zvukovou vyváženost, boom je obrovský, je náročné pro zvukové mistry zachytit znalosti a doplňovat si vzdělání ve světě zvuku,“ říká s tím, že jde o zásadní položku, která ovlivňuje kvalitu rozhlasových her.

A jak vzniká taková rozhlasová hra? Na počátku je text napsaný například pro divadlo – buď překlad z cizího jazyka, nebo přijde samotný autor, který dílo vytváří. „Vrací se mnoho verzí, jde o běh na velkou trať, “ vyzdvihuje. Poté text putuje k režisérovi, a začne další kolo mezi autorem, dramaturgem a režisérem.

Čtěte také

Dalším úsekem je produkce, kde se text rozdělí na jednotlivé záběry, produkční shání herce, které si režisér vybral, a pasuje je do natáčecích frekvencí. „Když se to povede, tak něco vznikne,“ dodává.

Minutovou hru si mohou zkusit i posluchači

A k mimořádně obtížným disciplínám patří rozhlasová četba na pokračování, pro kterou není jednoduché získat herce. „Před vámi se octne až 200 stran textu, které máte plasticky perfektně zpracovat,“ vysvětluje s tím, že herec je ve studiu sám a vše je soustředěné na něm.

Natáčení minutové hry Vomáčkův pohřeb

Jako mistry rozhlasové četby jmenuje Vlastimila Brodského a Luďka Munzara, dnes umí výborně číst například režisér Lukáš Hlavica nebo herec Jaroslav Plesl.

A specifický žánrem v oboru je minutová hra, jejíž základem je fantastický nápad, který autor musí zpracovat do dvou minut.

„Posluchač si může minutovou hru také zkusit napsat, jsou i různé kempy tvůrčího psaní pro tyto hry, například týdenní škola se každoročně koná na Šrámkově Sobotce,“ přibližuje.

autor: prh
Spustit audio

Související