V Silicon Valley se naučíte jinak přemýšlet. Lidé vám radí, nechtějí vás okrást, říká poradce pro startupy

9. prosinec 2015

I firma Baťa, když začínala, byla z dnešního pohledu takzvaným startupem – tedy projektem, který má pro určitý produkt získat statisíce uživatelů. Od běžené začínající firmy se startup odlišuje právě tím, jak jeho zakladatelé uvažují o budoucnosti. „Typický startup je dnes z IT branže, protože díky internetu můžete oslovit celý svět,“ vysvětluje poradce pro startupy Jan Tkáč.

Zakládat startup je dnes jednodušší než před 15 lety, pomáhají zejména takzvané akcelerátory, které projekt posouvají dopředu. A mentoři, kteří infrastrukturu startupového dění znají, jsou schopni začínajícím lidem pomoci.

Akcelerátorů je více druhů, jednak firemní, ale existují například akcelerátory u vysoké školy. „Podle toho, kolik do vás akcelerátor investuje, tak si bere určité procento ze zisku firmy,“ vysvětluje.

Čtěte také

Investování do startupu je samotná disciplína, právě akcelerátory dávají recenze potencionálnímu investorovi. I jemu se kdysi podařilo získat peníze na startup, se kterým odjel do Silicon Valley v Kalifornii zkusit štěstí.


V Silicon Valley vás respektují, i když začínáte.

„První týden jsme dostali intenzivní dávku školení, pak nás nechali, ať zkusíme sami plavat,“ říká s tím, že zajímavá na Silicon Valley je třeba i česká komunita, na kterou získáte kontakty v CzechInvestu.

Konkurenční prostředí ale vládne i v San Franciscu, zároveň vás ale naučí přemýšlet jinak, než jste zvyklí. „Mnoho, se kterými se potkáváte, jsou schopni vám poradit. Lidé se vás neptají kvůli tomu, aby vám ukradli interní údaje, ale aby si vás zařadili a mohli vám poradit,“ podotýká.

Jak uspět se začínající firmou? Odpovídal Jan Tkáč

V Česku je nejlepším prostředím pro startupy v Brně. „V Praze velké korporace lákají lidi, koupíte si vysněný iPhone a jiné věci, ale právě to rozbíjí startupovou komunitu,“ říká. On sám má svou firmu dnes už v Bostonu, kde prodává a vydělává. Jaký je rozdíl mezi obchodníkem v USA v Česku?

„Úspěch amerických startupů je v tom, že vám jednoduchou cestou dokážou vysvětlit, co vám nabízejí,“ srovnává s tím, že američtí obchodníci narozdíl od evropských umí srozumitelně vysvětlit, kde leží hodnoty.

Zajímá vás víc? Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio