V životopisu se nepřikrášlujte, odhalí vás psychotesty, varuje náborář

2. březen 2016

Hledáte novou práci? Nebo přemýšlíte o změně zaměstnání? Pak vám tento rozhovor může být užitečný! Možná máte někdy tendenci si svůj životopis trochu přikrášlit, abyste se trefili do profilu vhodného uchazeče. Pak si dejte pozor. Existují totiž také psychotesty a psychometrie.

„Prostor, jak se stylizovat, nabízí životopis, tam nejvíce věcí nesedí,“ potvrzuje v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou náborář, specialista na psychotesty a psychometrii Filip Hrkal.

Přijímací řízení se skládá z několika kroků, během kterých má personalista málo času poznat člověka, kterého má před sebou. A proto si o něm skládá obrázek – něco odkryje životopis, pak pohovor, ale do značné míry se uchazeč pozná prostřednictvím psychometrie nebo psychodiagnostiky. Takže vás může čekat i hodinové vyplňování testů a dotazníků.

U měřicích nástrojů, jako jsou psychometrie nebo výkonnostní testy, je téměř nemožné zalhat. V případě online dotazníku se zkoumá míra konzistence kandidáta – v prvních dvou třetinách je sice dotazník stejný, dokáže vás ale přitom porovnávat se zbytkem populace.

Čtěte také

„Když vidí, že jdete hodně mimo, tak se vás začne doptávat, dokáže poznat, že něco nehraje a že si někdo totálně protiřečí,“ vysvětluje s tím, že personalista tak pozná, že uchazeč neposkytl pravdivý obrázek sebe sama.

Uchazeč si dotazník může vyplnit doma. Neměl by ho přitom podle Filipa Hrkala stresovat. „Proto dotazníky neděláme tužka, papír – aby někdo jenom něco zaškrtal, vyplnil a odevzdal jako test,“ vysvětluje.

Kandidátů u startupů přibývá

V mladé generaci jsou stále lidé, kteří mají rádi korporace, ale zajímavé je to, co je žene dopředu. Ukazuje se, že pro kandidáty, kteří chtějí nastoupit do startupu, není tolik důležitý faktor jistoty jako identifikace s prací.


Co obsahuje psychometrie? 1. Dotazník, který zjišťuje potenciál a chování člověka. 2. Motivační dotazník. 3. Výkonnostní testy: zjišťují kreativitu, paměť, obsahují i test na pamatování tváří a jmen

„Mají ale pocit, že právě to jim korporáty nedávají. V mladé generaci přibývá lidí, kteří chtějí něco dokázat sami, nebo být součástí něčeho, co teprve vzniká,“ vysvětluje.

Stále častěji za ním chodí firmy, kterým chybí profese – skláři, zámečníci a další. Firmy pak využívají psychodiagnostiku k tomu, zda vůbec daný kandidát má potenciál, aby ho to, co potřebují, naučily.

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio