David Křížek

29. únor 2008

Hostem Dopoledního Radiožurnálu byl námořník, jachtař David Křížek, který se v minulosti zúčastnil mnoha velkých závodů, šestkrát startoval na světovém šampionátu. Z českých mistrovství přivezl celkem 16 cenných kovů. Prosadil se i jako trenér - Lenku Šmídovou přivedl ke stříbrné olympijské medaili z Athén 2004. O samotě, boji s počasím, i sám se sebou, mluvil s moderátorkou Lucií Výbornou.V sobotu 1. března bude hostem Dopoledního Radiožurnálu herec Petr Nárožný.

Jachtař David Křížek vyhrál na podzim loňského roku jeden z nejextrémnějších závodů planety mezi Francií a Brazílií. Kromě dalších vítězství v mnoha velkých závodech, je také vítězem ankety Jachtař roku 2007.

Na startu loňského ročníku extrémního závodu Transat se sešlo 89 lodí. Jak to vypadá, když vyrazí všichni najednou, se hosta ptala Lucie Výborná. "Jsou to opravdu těsné souboje, ale většinou ti závodníci mají své lodě perfektně pod kontrolou. Ale je to velký chaos," přiznal se smíchem David Křížek. Jedna z nejzávažnějších kolizí posledního závodu tak prý byla paradoxně srážka s novinářskou lodí.

Jachtař David Křížek se během náročného závodu rozhodl poněkud změnit plánovanou trasu a odchýlil se od nejkratší spojnice na Madeiru. "Zajel jsem poměrně blízko k pobřeží Portugalska, abych se dostal do silnějšího větru," vysvětloval svůj krok David Křížek. Tam se mu ale podařilo přehnat náklon a loď převrátil. Dlouho pak prý bojoval, aby dostal loď do původní polohy. "Stálo mě to hodně fyzických i psychických sil," přiznal Křížek.

To, že závodníkům hrozí různá nebezpečí, dobře vědí i organizátoři akce a proto před startem probíhají různá bezpečnostní školení. "Absolvovali jsme například hodinové školení od pilotů vrtulníků, jak barvit moře v případě nehody, jak komunikovat přes vysílačku, jak střílet světlice, i jak se nechat vytáhnout ze studené vody," vyjmenovával David Křížek jednotlivá témata. Po hodině jim pak piloti prý řekli, že dolet jejich strojů je 200 mil. "To u závodu, který je dlouhý 4200 mil, není opravdu moc," dodal se smíchem David Křížek. I tak ale existují způsoby, jak závodníky v nouzi zachránit. Jen to prý trvá trochu déle.

David Křížek přeplul v extrémní soutěži Atlantik. Během závodu závodníci omezují některé běžné činnosti na minimum. Český jachtař tak například spal jen v dvaceti minutových intervalech. "Od čtyř od rána 20 minut spánku. Pak tři minuty rychlá kontrola lodi a vybavení, aby jela stále v maximální rychlosti a správném směru, a pak zase na dvacet minut spát," popsal posluchačům, jak vypadá odpočinek během závodu. "Zkoušel jsem i desetiminutový spánek, ale to už docházelo k mdlobám," přiznal se smíchem David Křížek.

Snížená hranice spánku a malý přísun jídla si vybírají u všech závodníků určitou daň. Například ve formě halucinací. Ty se nevyhnuly ani Davidu Křížkovi. "Z vln začaly najednou vystupovat stupně vítězů. To jsem poznal, že je čas se vyspat," uvedl příklad český námořník. Soupeři na tom byli mnohdy ale ještě hůře. Jeden z nich se tak prý chtěl vrhnout do moře v plné jízdě, když si chtěl zaplavat s neexistujícími kamarády. Naštěstí byl prý přivázaný k lodi.

Na jachtaře však během tohoto extrémního podniku nečekají jen halucinace a úsměvné příhody. Svědčí o tom i fakt, že během jeho třiceti ročníků, přišlo o život sedm jachtařů. Ostatním se často nehnou ani vážná zranění. "Ruský závodník si například, po skoku lodi na vlně, překousl vlastní jazyk," vzpomněl na kuriózní nehodu David Křížek. "Sám si ho na lodi přišil a v závodě pokračoval," dodal jachtař. Ani takový čin ho však nedostal do cíle náročného závodu. Druhý den totiž zlomil stěžeň své lodi a musel stejně odstoupit.

Záznam celého rozhovoru s Davidem Křížkem si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autoři: mmk , jpt
Spustit audio