Jaroslav Rudiš
V neděli byl hostem Radiožurnálu spisovatel Jaroslav Rudiš, spoluautor Aloise Nebela. „Nikdy nás nenapadlo, že bude mít komiks úspěch a vznikne podle něj divadelní hra nebo dokonce film,“ přiznal v úvodu rozhovoru. Otázky mu kladl moderátor Václav Žmolík.
Film Alois Nebel se představil na festivalech v Benátkách a Torontu a příští týden bude mít premiéru v českých kinech. „Komiks jsme začali s Jaromírem 99 psát jako undergroundový projekt,“ vzpomíná Jaroslav Rudiš. K postavě Aloise Nebela ho inspiroval dědeček, kterého nikdy nepoznal. „Jmenoval se také Alois a pracoval jako výpravčí na malé železniční stanici,“ vysvětluje.
Snímek vznikal téměř pět let. „Poslední detaily ve scénáři jsem měnil letos v létě,“ podotýká s úsměvem Jaroslav Rudiš. Natáčení trvalo déle než obvykle i kvůli použité metodě. „Natočili jsme nejprve běžný film a ten se následně překresloval ve studiu. Chtěli jsme totiž, aby vyzníval podobně působivě jako komiks,“ popisuje s tím, že film vyniká především atmosférou, která diváka vtáhne do děje.
Ke snímku bylo napsáno okolo dvacítky scénářů. „Je to tak,“ potvrzuje Jaroslav Rudiš. „Můj první scénář k filmu Grandhotel měl 15 verzí. Cesta k filmovému vyprávění se hledá složitě,“ nastiňuje.
Jak byl příběh Aloise Nebela přijat na filmovém festivalu v Benátkách? A jak vypadala předpremiéra na Jesenicku? Jak se Jaroslavu Rudišovi pracuje v tandemu? I to se dozvíte při poslechu audio záznamu rozhovoru.
Záznam celého rozhovoru s Jaroslavem Rudišem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka