Vladimír Morávek
V úterý se moderátorka Lucie Výborná spojila po lince do Brna s Vladimírem Morávkem, režisérem a uměleckým šéfem divadla Husa na provázku, který ve vysílání zavzpomínal na Václava Havla a jeho uměleckou činnost.
„Naposled jsme si s Václavem Havlem telefonovali. Měl přijet do Brna, ale necítil se dobře, a tak nás všechny alespoň po telefonu pozdravil,“ vzpomíná Vladimír Morávek s tím, že Václav Havel tehdy nemluvil o sobě, ale především o situaci divadla Husa na provázku. „Byli jsme pyšní, že se nás zastal. I díky němu se situace divadla zlepšila,“ domnívá se.
„Po promítání Odcházení jsme si opět telefonovali. Vyprávěl jsem mu, jak některé herečky při sledování filmu doslova chrochtaly. A Václav Havel byl šťastný jako malý kluk,“ pokračuje ve vyprávění posledních vzpomínek Vladimír Morávek. „Domluvili jsme se, že se brzy uvidíme,“ dodává.
Někteří považují Odcházení za poslední hru, kterou Václav Havel napsal. Jeho posledním dílem je však aktovka Pět tet. „Hlavní postavou je sám Václav Havel, disident, kterého pustili z vězení,“ popisuje Vladimír Morávek. „Hra je o české duši, která by chtěla k nebesům, ale nějak se jí to nedaří. Všichni chceme být lepší, smeknout, mlčet, obejmout se. Takové okamžiky nezažíváme příliš často,“ myslí si.
Divadlo Husa na provázku bude během třídenního státního smutku hrát inscenace Václava Havla. Co Vladimíra Morávka na těchto hrách fascinuje? Jaká je podle něj duše Čecha 21. století? Proč má málokdo odvahu mluvit o etice? I to se dozvíte při poslechu audio záznamu rozhovoru.
Záznam celého rozhovoru s Vladimírem Morávkem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.