Člověk si usurpuje právo rozhodovat o zvířatech, říká Aurel Klimt. Proto vypustil do kin Lajku

31. říjen 2017

Psí dobyvatelka Lajka se probíjí periférii ruského města, až ji odchytí průkopníci kosmonautiky a vystřelí ji do vesmíru. Tam se seznámí s dalšími zvířaty vystřelenými z Houstonu a Bajkonuru, se kterými společně přistává na vzdálené planetě. Co ale vlastně chce loutkový film Lajka, který vznikal deset let, říci? Právě to režisér Aurel Klimt nastínil v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.

„Film není jen o Rusku, není o kosmonautice, to je jenom reálie, do které je to zasazené. Je o vztahu člověka a zvířat nebo jiných živých forem na planetě Zemi a v celém vesmíru,“ vysvětluje Klimt.

Ve filmu chce ukázat, jak si člověk usurpuje právo rozhodovat o tom, jak planeta bude fungovat, kde zvířata mohou žít, které strčí do klece, které bude jíst, které vyvraždí, zlikviduje a použije pro vědecké účely.

„To rozhodování mi strašně vadí, myslím si, že by člověk měl být trochu zodpovědnější a ohleduplnější,“ upozorňuje.

Svět fantazie by ale bez skutečného nemohl existovat, a tak se už půl roku před natáčením pustili do výroby loutek a dekorací, tři roky pak vznikaly návrhy loutek a scénář. „Dřív než se začne vyrábět film natvrdo, tak tomu předchází iks let vývoje projektu,“ přiznává.

Společně s ilustrátorem Martinem Velíškem a výtvarníkem Fero Liptákem vyrobili například loutku půl metru vysokou – tvora z lavičky, kterému zůstal název Lavička. K ní pak vytvořili mimino, které chce Lavička chytit a usmažit jako kotletu.

Loutky a dekorace z filmu budou k vidění na výstavě v Galerii GASK v Kutného Hoře, a to od 12. listopadu do 11. února.

autoři: lvb , prh
Spustit audio