Ceny Thálie? Nejde o byznys! Udržujeme si exkluzivitu, slibuje šéf Herecké asociace

28. březen 2015

Dnešní sobotní večer se ponese v duchu udělování Cen Thálie. Co takovému hereckému svátku předchází? Během roku 2014 musela porota navštívit na 200 divadelních premiér po celé České republice. A šéfa Herecké asociace Jiří Hromadu přitom nadchla celá řada přestavení zejména divadel na oblasti.

Herci na oblasti berou v průměru 19 tisíc měsíčně, přesto se právě v regionálních divadlech setkal s neuvěřitelnou láskou k herecké profesi. „Z představení je cítit, že herec má čas se připravit a nespěchá do žádného kšeftu,“ podotýká.

Byl také uchvácen tím, kolik lidí do divadel chodí – například Uherské Hradiště má 8 tisíc předplatitelů, tedy více než Národní divadlo v Praze. „Jsem šťastný, že existují Ceny Thálie a že můžeme ocenit nejlepší výkony, zároveň jsem smutný, že je nemůžeme dát všem, kteří by si je opravdu zasloužili,“ dodává.

Čtěte také

Moderátorem slavnostního večera bude plzeňský herec, dramatik a režisér Antonín Procházka, a přímý přenos si budou moci naladit i posluchači Českého rozhlasu. „Udržujeme si pořád exkluzivitu nikoliv v tom, že z toho bude byznys večer a že se na něco bude hrát. Jde o přirozený a krásný večer,“ přibližuje.

Ceny Thálie nedávno utrpěly velkou ztrátu – odešel Peter Kovarčík, který pomáhal celou událost financovat. „Nemusel jsem celý rok pobíhat po sponzorech a shánět finance, ale věnovat se smyslu působnosti Herecké asociace,“ vzpomíná.


O laureátech výročních Cen Thálie rozhoduje Kolegium pro udílení Cen Thálie, jmenované prezidiem Herecké asociace. Členové Kolegia vybírají z finálních nominací čtyř odborných porot tajným hlasováním. Rozhodují se na základě vlastních diváckých zážitků z představení, v nichž účinkují interpreti, kteří se dostali do užšího výběru.

A jak vypadá budoucnost českého divadelnictví? „Pokud si zřizovatelé uvědomí, že kultura a divadlo není kšeft, ale zážitek pro diváka, pokud vidí investicí do divadla zvelebování českého jazyka, tak nemám starost, že by divadlo zaniklo,“ podotýká.

Jiří Hromada, šéf Herecké asociace

Netrpělivý a smutný je ale z neviditelné ruky trhu, která se podle něj ve všech kategoriích snaží ponížit kvalitu herecké profese, ať už jde o film, rozhlas nebo dabing.

V posledně jmenované oblasti je nešťastný zejména z toho, že dabingová studia nechtějí spolupracovat s herci z první linie. „Místo mistrů dabingu obsazují role někým jiným,“ nastiňuje.

Vrásky na čele mu také dělá školství – v 80. letech vycházelo každoročně 70 herců ve srovnání s dnešními 250 adepty herectví. „Soukromé a komerční školy nehledí na kvalitu talentu, ale jaká je kvalita peněženek rodičů dětí, které se hlásí na herectví,“ míní.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio