Děti jsou nešikovné a mají vadné držení těla, varuje neuroložka. Vrátí se do škol tělocvik jako z 80. let?

S pohybem je třeba začít u v mateřské škole, zdůrazňuje Jaroslava Chlupová - Foto: Fotobanka Stock.xchng

S pohybem je třeba začít u v mateřské škole, zdůrazňuje Jaroslava ChlupováFoto: Fotobanka Stock.xchng

Až 80 % dětí má špatné držení těla, výjimkou nejsou ani 10leté děti, které neudělají obyčejný kotoul. Můžou za to rodiče, moderní způsob života nebo představa, že prášky všechno napraví? Brněnská neuroložka Jaroslava Chlupová vidí hlavní problém v motorickém vývoji a motorickém učení.

Podlé této neuroložky je situace skutečně alarmující a uvádí výsledky výzkumu z jedné základní školy, a to mezi žáky 6. a 9. tříd. Statistický výstup je nemilosrdný. Ukázalo se totiž, že 75 až 80 % těchto dětí má vadné držení těla. 

 

Rozhovor s neuroložkou Jaroslavou Chlupovou o problémech vadného držení těla u dětí, tělesné výchově, která dnes podle ní neplní svůj účel, a také o nedostatku prevence nebo projektu Lokomoce. Moderuje Petr Král.

Vložit na svůj web

„V médiích se nedozvídáme, jak by mělo vypadat správné držení těla,“ připomíná Jaroslava Chlupová, která se zabývá především neurologií pro dospělé, ale začínají k ní chodit i mladší pacienti. 

„Lékaři mi posílají 15leté děti s úrazy a s tím, že je bolí záda a hlava. Problém je v motorickém vývoji a motorickém učení,“ uvažuje. 

Čtěte také: Nemůžeme se spolehnout na to, že děti z obezity vyrostou, varuje Jana Divoká

Jaroslava Chlupová stojí za projektem Lokomoce. Kromě neurologické praxe se věnuje také trénování basketbalu, proto si všimla, jak jsou dnešní děti nekoordinované a podle jejích slov nešikovné. „Natočili jsme mé svěřence a pak jsme vytvořili fiktivní třídu a nafilmovali retro tělocvik, jak vypadal v 80. letech,“ popisuje první kroky projektu. Video ukazuje na seminářích především ředitelům základních a mateřských škol a učitelům. 

Nosit malé dítě v šátku, nebo v sedačce?
„Pokud s ním někam jdete na krátkou dobu, pak ano, ale po delší dobu jsou oba způsoby špatné,“ odpovídá Jaroslava Chlupová a dodává: „Dítě potřebuje prostor, aby se mohlo pohnout.“

Jak však připomíná, hlavní háček není jen v nedostatku pohybu, ale také v jeho nevhodnosti. Například tělocvik 80. let a začátku 90. let s legendárními červenými trenýrkami a modrými kalhotkami byl pro děti to nejlepší, co mohly dostat, protože gymnastika nebo cvičení na nářadí je naučilo přemýšlet o pohybu a zapojovat správné svaly. 

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout přímo v tomto článku a také v iRadiu.  

Autor:  Šárka Ševčíková  (šše)
Pořad: Host Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-neděle 10:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace