I u nás existují firmy, které nabízí očerňování konkurence na internetu, říká odborník

10. listopad 2016

Většina internetových diskusí a debat na sociálních sítích je veřejná a volně přístupná. Ideální půda pro zjišťování nálad veřejnosti, voličských preferencí nebo vkusu budoucích zákazníků a spotřebitelů. Hostem Radiožurnálu byl Martin Petrášek, ředitel firmy, která tyto diskuse mapuje a vyhodnocuje pro své zákazníky.

Ne vše, co se na sítích napíše, je pro něho ale zajímavé. „Nesmyslů bývá u našich klientů většina, mnohdy drtivá – třeba tři čtvrtiny nebo 80 %. Jsou to jen taková plivnutí slin a nikoliv reálné zhodnocení toho, s čím byl člověk spokojený nebo nespokojený. Prostě jen utrousí, že ho někdo naštval, aniž konkretizuje, co se mu nelíbilo,“ říká Martin Petrášek.

Podívejte se na video s Martinem Petráškem a poslechněte si třeba to, jak nás ovlivňuje reklama, i když se nám nelíbí a jsme na ni alergičtí:

Jeho firma pracuje pro společnosti, které chtějí zjistit, jak se chovají jejich zákazníci a jak jsou spokojeni s výrobky. Podle Petráška si většinou klient sám hlídá své profily na sociálních sítích a jeho společnost mapuje, co se děje mimo jeho vlastní kanály. Zároveň ale může i zjišťovat, kdo se snaží jejich klienta poškodit.


Jako spotřebitelé jsme čím dál náročnější, protože tady stoupá životní úroveň. Lidé se naučili čím dál více a slušněji reklamovat zboží a dokáží se za svá práva bít razantněji než před třemi, pěti lety. MARTIN PETRÁŠEK

„Vím o tom, že existují firmy, které jako jednu z činností nabízejí, že buď očerňují konkurenty, nebo se lživě snaží chválit svého zadavatele, čili plní internetové diskuse oslavnými a pochvalnými články o tom, jak je skvělý, a nejsou to reálné zákaznické recenze,“ popisuje tuto praxi Petrášek.

Mnozí lidé ale při komunikaci na internetu a sociálních sítích místo slov využívají emotikony. Na vyhodnocování takových příspěvků už nestačí jen software, ale musí nastoupit člověk. „Je to čím dál důležitější, protože lidé jsou ve vyjadřování na internetu čím dál úspornější. Komunikace je zkratkovitá, heslovitá, a časem se to ještě znásobuje. Dnes lidé vyjádří svůj názor jen šesti smajlíky nebo připojí like za příspěvek někoho jiného, a my to musíme být schopni vyhodnocovat.“

Martin Petrášek

Využívají politické strany takzvaný neuromarketing? Jak se vyhodnocuje účinnost reklamy? A může nás i reklama, která nás irituje, přimět ke koupi inzerovaného zboží? Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Petráškem. Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autoři: lvb , jpr
Spustit audio