Jan Hřebejk o zfilmované hře Zakázané uvolnění: Chtěl jsem zachytit divadelní energii

7. červenec 2014

Proč režisér Jan Hřebejk rád převádí divadelní hry do filmové podoby? „Do divadla tolik lidí nepřijde a já věřím tomu, že díky filmu se k nim představení více dostane,“ říká Jan Hřebejk, který nově zfilmoval divadelní hru Petra Kolečka Zakázané uvolnění. „Původních komedií, které mají takový šarm, je velmi málo,“ vysvětluje režisér v mobilním studiu Radiožurnálu v Karlových Varech.

„Myslím, že se film povedl, ale chápu, že ne každý divák má rád divadlo ve filmu,“ říká s tím, že film je více realistický a lidé jsou zvyklí na jiný typ stylizace. Divadelní filmy vznikají podle něj jinak, než obvyklý film – stojí méně peněz a točí se rychleji. „Jde o službu zachytit divadelní nadšení a energii,“ vysvětluje.

Jan Hřebejk považuje rovněž za důležité, že skoro v padesáti letech točí filmy, které ho těší. „Vždy jsem natáčením nadšený,“ nastiňuje. A jak hodnotí filmový festival v Karlových Varech? „Jsou tu filmy, které nemáte šanci nikde jinde vidět,“ říká s tím, že se snaží zhlédnout alespoň tři až čtyři filmy za den.

Čtěte také

Na letošní přehlídce ho nadchnul dokument o Martě Kubišové Magický hlas rebelky. „Osud Marty je výjimečný a film to dobře reflektuje,“ podotýká. V českém filmu obecně podle něj nastoupila silná generace dokumentaristů. „Po dvaceti letech jsou kina plná dokumentů. Dnešní technologie umožňuje dělat filmy i v komorních podmínkách,“ dodává.

Režisér Jan Hřebejk a moderátor Jan Pokorný v mobilním stánku Radiožurnálu v Karlových Varech

Kde se nachází dnešní český film a proč jsou tak oblíbené dokumentární filmy? Jaký je rozdíl mezi divadelním představením a filmem? A které filmy na letošním karlovarském festivalu Jan Hřebejk oceňuje? I to jste mohli slyšet mezi 10. a 11. hodinou na Radiožurnálu.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio