Letectví je alchymie, každou drobnou odchylku analyzujeme, říká ředitel letového provozu

28. srpen 2017

Denně nad našimi hlavami prolétnou téměř tři tisícovky letadel. Jestli se ptáte, jak se všechna do tak malého prostoru vejdou, má pro vás Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu České republiky, odpověď. „Je to hotová alchymie,” usmívá se v rozhovoru s Lucií Výbornou.

Každý, kdo už někdy letěl letadlem, to určitě zažil. Letoun se přibližuje k cílovému bodu, když v tom se ozve hlášení pilota, že se přistání o několik minut odkládá, protože letadlu dosud nebyl přidělen „slot” k přistání. „Je to normální,” uklidňuje pasažéry Jan Klas.

Letový provoz se dnes řídí centrálně z Bruselu. „Toto pracoviště vyhodnocuje kapacity jednotlivých národních středisek. Pokud někde počet letadel přesáhne danou kapacitu, vyhlašují se určitá omezení,” vysvětluje.

Bezpečněji než na silnicích

Letectví je podle Jana Klase naprosto unikátním technologickým odvětvím. Umí se totiž neuvěřitelně rychle učit ze svých vlastních chyb.

„Stane-li se letecká nehoda, jsou jí plná média. To samozřejmě vytváří tlak, který působí i pozitivně - z každé nehody se poučíme velmi detailně. Letectví navíc má metody, jak výsledky vyšetřování dostat ke všem, kterých se týká. Letectví je z hlediska bezpečnosti na skutečně vysoké úrovni,” popisuje.

Ovšem nemusíte se bát. Nehody nejsou tím jediným, z čeho se letoví inženýři učí. Inspirací jsou jim i drobné odchylky, kterých si my jako pasažéři ve většině případů ani nevšimneme. „Každou drobnou situaci analyzujeme a vyvozujeme z ní důsledky,” shrnuje Jan Klas.

„Porovnáte-li to s tím, co se děje na silnicích, je to úplně někde jinde,” dodává.

autor: als