Na co má váš operátor právo? V zahraničí raději používejte wi-fi, radí odborník

Miloš Borovička - Foto: Luboš Vedral

Miloš BorovičkaFoto: Luboš Vedral

Od půlky června můžete ze zemí evropské osmadvacítky volat s omezeným roamingem. Pro spotřebitele určitě dobrá zpráva, ovšem opatrnost je rozhodně na místě. „Určitě si dávejte pozor v dovolenkových zemích mimo Evropu, jako je Černá hora nebo Srbsko. Na hranici by vám měla přijít esemeska, která vás informuje o cenách,” upozorňuje specialista na spotřebitelské právo Miloš Borovička.

Pokud si nejste jistí, jestli (a jak) váš mobilní telefon a tarif umožňují používání roamingu, zavolejte na zákaznickou linku svého operátora a ujistěte se o konkrétním nastavení. „Nastavení trvá několik minut,” ujišťuje Borovička. 

Ovšem s mobilními daty už je to o něco složitější. „Ve většině datových tarifů surfujete v zahraničí stejně jako doma, ale výpočet už je o něco složitější. Platí, že máte právo na dvojnásobek toho, co za cenu vašeho tarifu pořídí operátor ve velkoobchodě.” 

Pokud si nedáte pozor, může se vám dovolená pořádně prodražit - Foto: Fotobanka Pixabay

Pokud si nedáte pozor, může se vám dovolená pořádně prodražitFoto: Fotobanka Pixabay

Jednoduše řečeno: pokud můžete v rámci svého běžného tarifu čerpat například 1 GB, máte na něj právo i v zahraničí. Bez příplatku. Pokud ho vyčerpáte, nová data dokupujete za regulovanou cenu. „I tak ale doporučuji připojovat se přes wi-fi, je-li to možné,” doporučuje Miloš Borovička.  

Operátor vás vždy musí upozornit na to, kolik vás data v zahraničí stojí. „Pokud navíc v zahraničí začnete čerpat data nad rámec svého tarifu, musí se při částce padesát eur vypnout. Pokračovat v čerpání už můžete jen tehdy, dáte-li k tomu vyslovený souhlas.” 

Náhrada za zpožděný let? 

Problémem, který spotřebitelé především v létě a o prázdninách často řeší, nebývá jen vysoká cena volání a dat, ale i problémy s lety, zájezdy a dovolenými obecně.  

Miloš Borovička například upozorňuje na častý letní scénář: vracíte se z dovolené domů a váš let má až třicetihodinové zpoždění. Na co máte v takovou chvíli právo? 

„Při letech pod evropskou regulací máte právo na náhradu na místě, občerstvení a hotel. Evropská nařízení pak stupňují kompenzace podle doby zpoždění.“

„Při letech pod evropskou regulací máte právo na náhradu na místě, občerstvení a hotel. Evropská nařízení pak stupňují kompenzace podle doby zpoždění,” ujišťuje spotřebitele. 

Kde o tuto kompenzaci vlastně žádat? Jak postupovat, když dovolená neodpovídá tomu, co jsme pořídili v cestovní kanceláři? Vztahuje se reklamace za zkaženou dovolenou i na zemětřesení? I na t se Lucie Výborná svého hosta zeptala. 

Celý záznam rozhovoru si kdykoliv poslechněte kliknutím na odkaz přímo v tomto článku. 

Autor:  Alžběta Švarcová  (als)
Pořad: Host Lucie Výborné  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-pátek 9:05; sobota-neděle 10:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace