Potřebuju, abys odrežíroval Saturnina! Nejdřív jsem omdlel hrůzou, přiznává Petr Vacek

24. únor 2018

Hostem je herec a moderátor a nově režisér Petr Vacek. Hned po studiu DAMU byl úspěšný v roli Milouše v divadle v Řeznické, pak přišel film a teď ho čeká režijní debut. Čím bude jeho divadelní Saturnin nový?

„Neustále se přesvědčuji o tom, že mám v životě mimořádné štěstí,“ směje se Petr Vacek. „Až se to bojím říkat, že seshora ten přívod zavřou.“ Filmového Milouše dostal na základě role v divadle v Řeznické. „Nebyla náhoda, že si mě Jiří Věrčák vybral. V tom figuroval Dejdar, který všechno vykecá. Když sháněli Milouše, tak říkal, že Vacek to hrál v Řeznický.“

„Je náhoda, že to režíruju,“ přiznává Petr Vacek. Za Janem Hrušínským totiž původně přišel s úplně jiným nápadem. „On najednou říká: Mám tam průšvih, mám tam volno, potřebuju abys odrežíroval Saturnina. Já jsem nejdřív omdlel hrůzou, protože jsem to nikdy nedělal.“

„Pak jsem se na to začal těšit,“ vypráví Vacek. „Teď chodím po knihovnách, po rádiu a zjišťuju, jak se v těch 30. letech žilo, jak se vysílalo v rádiu, co se psalo v novinách. Lidi nadávají na to, kam se to řítíme, jak je všechno strašný. Vzal jsem si národní politiku z roku 1933, je to úplně to samé. Buď se tam řítíme už od roku 33 nebo se nikam neřítíme a je všechno pořád stejné.“

Z filmu Saturnin

Premiéra divadelního představení Na Jezerce by měla být za dva měsíce koncem května. Čím to je, že je Saturnin nejznámější Jiroutkovou knihou? „Zas takový světový zázrak to není. Není to žádný Tolstoj. Já si myslím, že je to tou dobou vzniku. Vždycky, když bylo v národě smutno, temno, tak pánbůh poslal lucerničku v podobě nějaké knížky. Máš válku a najednou vyjde něco, co odkazuje na anglickou literaturu, knížka o tom, jak máme morální zásady, o slušnosti proti bezohlednosti. To pro lidi v té době bylo důležité. Proto ten Saturnin potom vadil i komunistům.“

Jak udělat Saturnina tak trochu jinak? Svou roli bude hrát i rádio. „Líbilo by se mi, aby tam byla dřevěná budka, tam by byla postava, která by vstupovala do děje a posouvala ho, komentovala a byl by to ten rozhlas. Knížku bych nerad nějakým způsobem měnil. Režisér musí v tomto případě posloužit tomu, nechat dílo působit a nedělat mu žádné překážky,“ doufá režisér.

autor: pst