Přátelil se s Trnkou a Werichem, chystal se točit Hobita. Americký animátor Gene Deitch nedá na Prahu dopustit

7. květen 2018

Na začátku 60. let odcestoval ze Spojených států do tehdejšího Československa, aby pracoval jako režisér animovaných filmů. Zamiloval se, a i když do Československa vůbec nechtěl, tak zde prožil zbytek svého života. Bydlí na Malé Straně, v rohu má filmového Oscara, miluje jazz a kamarádí se s Ondřejem Havelkou. Jmenuje se Gene Deitch a jak sám říká, žije se mu v Praze spokojeně.

„Když jsem přijel, tak to zde vypadalo velmi starodávně, připadal jsem si jako v mém dětství,“ vzpomíná.

Celý jeho příběh začal v době, kdy zde Američané chtěli levněji natáčet animované dětské filmy. Gene Deitch byl vybrán jako režisér, zdráhal se, ale nakonec svolil a jel se na 10 dní do Československa podívat. Film, který nakonec v ateliérech Bratři v Triku udělal, získal filmového Oscara.

Největší problémem pro něj byl cizí jazyk – zjistil, že pokud chce zde pracovat, musí se naučit česky. Definitivně se rozhodl zůstat, a to nejen kvůli práci, seznámil se se svou ženou Zdeňkou. Ale už hned na začátku svého pobytu v Československu si všiml velkého rozdílu v porovnání s životem v Americe.

„Lidé byli zavření, museli zavírat okna a dávat rolety dolů, trénovali také své děti, jak lhát,“ říká.

Věděl více než novináři

Záhy se ale v Praze dostal do zajímavé společnosti – setkával se Jiřím Trnkou, Janem Werichem, později úzce spolupracoval s Ondřejem Havelkou, kterému pomáhal v počátcích pěvecké kariéry s angličtinou.

Gene Deitch napsal autobiografii Z lásky k Praze. Dozvídáme se v ní například i to, jak měl režírovat první verzi tehdy ještě neznámého Hobita. Návrhy postav k animovanému Hobitovi vytvořil Jiří Trnka.

Navštěvoval pravidelně koncerty Originálního Pražského Synkopického Orchestru v Malostranské besedě a nahrával je na magnetofon. „Trénovali jsme spolu, vydával jsem zvuky a on říkal, že to je blízko nebo ne,“ vyzdvihuje Ondřej Havelka.

Vše v té době bylo magické, Prahu i lidi miloval, přesto ale vyžadoval neomezené zpětné vízum – každý druhý týden jezdil do Západního Německa na nákupy.

„Potkal jsem osobně hodně lidí, večeřeli jsme spolu a navštěvovali jsme se, věděl jsem, jací lidé jsou a jak myslí. Věděl jsem více než novináři,“ uzavírá.

Podívejte se, jak vypadá animace Hobita ze šedesátých let, na které Gene Deitch pracoval s Adolfem Bornem.

autoři: Lucie Výborná , prh
Spustit audio