Elektronika v autě nechybuje. Ale jen když řídíte plynule, říká instruktor bezpečné jízdy

24. říjen 2017

O českých řidičích se toho říká hodně. Jsou prý agresivní, bezohlední a při řízení nehledí vpravo ani vlevo. Jak ale v rozhovoru s Lucií Výbornou zdůrazňuje instruktor kurzů bezpečné jízdy a bývalý závodní jezdec Jiří Patera, největší problémy českých řidičů jsou někde úplně jinde.

Neumí správně sedět v autě, nezvládají brzdit a nedokážou se správně vyhnout překáže na silnici. Takoví jsou podle Jiřího Patery Češi za volantem. A co může být kupříkladu na na brzdění tak těžkého, říkáte si?

„U všech moderních aut platí jednoduché pravidlo: v případě nouzového brzdění nejprve vyšlápněte spojkový pedál a maximální silou sešlápněte brzdový pedál. Vše ostatní za vás udělá elektronika,” radí Jiří Patera.

ABS reaguje dvacetkrát rychleji než člověk

Elektronika - konkrétně systém ABS - podle něj při brzdění vždy udělá větší kus práce než člověk. Přestože na špatném povrchu ani ABS nemusí brzdnou dráhu nijak zásadně zkracovat. „Elektronika totiž nechybuje,” shrnuje.

Lidé reagují na podnět průměrně za 0,8 sekundy, někdy i později. Během té doby stihne elektronika zasáhnout už dvacetkrát. „Proto pojedete-li v klidu, elektronika za vás udělá všechno,” dodává Jiří Patera.

Hlavní pravidlo tedy zní: jezděte v klidu a plynule a elektronika v autě se stane vaším nejlepším společníkem při řízení. Naopak pojedete-li za hranicemi bezpečné jízdy, nepomůže vám ani sebelepší vybavení.

autor: als