Psychoterapeutka Petra Winnette: Střídavá péče narušuje vývoj mozku u malého dítěte

12. srpen 2017

Maminka, tatínek a dítě je tradiční model rodiny, který je pro společnost stále základ. Manželský pár, který má děti, vychová je a žije spolu po celou dobu, začíná být raritou. Při rozvodech se soudy snaží vyhovět přání včech, stále přehlížený je ale neurobiologický vývoj dětského mozku.

Ze statistik vyplývá, že 50 % dětí v úplné rodině nevyroste. „Všichni vidíme a vnímáme, že tradiční semknutá rodina se proměňuje. Samozřejmě se pak rodí otázky, jestli to pro děti může fungovat,“ přiznává psychoterapeutka Petra Winnette.

Podle Petry Winnette je důležitý věk dítěte a jak se udrží bezpečný vztah s dítětem. „Když dva dělají totéž, není to totéž. Důležitý je i aspekt vývojový. Je něco jiného, když dochází ke drastickým konfliktům, soudním sporům, střídání péče. Jednou soud rozhodne, že u maminky, jednou u tatínka. Když jsou rodiče vzájemně vůči sobě negativní a dítě to zažívá v nízkém věku, tak dopad je významný,” vysvětluje.

Situace, kdy se velmi slušeně a přátelsky rozejdou lidé, jejichž dětem je 10 a 12 let a dobře si to uspořádají, nejsou tam konflikty a ty děti zažívaly velmi dobré a kvalitní rodičovství, pak to poškození bude menší, myslí si psychoterapeutka.


Petra Winnette je psychoterapeutka, která se zaměřuje na odbornou pomoc dětem a dospělým s raným a vývojovým traumatem a poruchami citové vazby.

Rodiče se stále neumí domluvit. „Moderní doba a důraz na to, aby věci byly řešeny a byly naplněny potřeby všech, vede k tomu, že se ztrácí pohled na potřeby dítěte,“ obává se Winnette.

Soudy stanovují střídavou péči i u dětí do 1 roku. Víme z vývojové neurobiologie, že mozek malého dítěte do 18 měsíců až 3 let je velmi nedovyvinutý a potřebuje mít podle Winnette základní attachmentový vztah, který se neproměňuje. „Soud stanoví střídavou péči u takto malého dítěte a to narušuje vývoj mozku dítěte. Oba rodiče mají stejné právo na to a na ono, význam vývoje mozku se zatím uplatňuje velmi málo.“

Žijeme ve skvělé době, dovedeme lépe sledovat, jak se vyvíjí mozek. Co v které fázi potřebuje, jaká centra aktivuje, jak se propojují mezi sebou, co mu škodí ve vývoji a co ne. A to nám velmi pomáhá.

autoři: pst , jaw
Spustit audio