Radim Zátopek

18. srpen 2010

Moderátorka Hanka Shánělová se ve čtvrtek spojila po lince do Ostravy s Radimem Zátopkem, kurátorem Technického muzea Tatra Kopřivnice, aby se ho zeptala na historii slavné automobilky Tatra, která slaví 160 let od svého založení. Tatru svého času vlastnili čeští a českoslovenští prezidenti. Jak sám Radim Zátopek poznamenává, vozy firmy Tatra byly vždy velmi kvalitní.V pátek 20. srpna bude hostem Ivo Dvořák z poroty Vinaře roku a vítěz Vinaře roku 2010.

V roce 1850 lety se Ignác Šustala rozhodl vyrábět saně a povozy. A protože byl kopřivnický rodák, otevřel si svou dílnu právě v tomto městě. „Zaměstnal spoustu kovářů a výdělky investoval do výroby,“ podotýká Radim Zátopek s tím, že z dnešního pohledu bychom nemohli Ignáci Šustalovi upřít podnikatelského ducha.

Vůbec první vůz, který s trochou představivosti můžeme nazvat automobilem, dostal název Präsident. „Představte si bryčku s motorem,“ popisuje Radim Zátopek vůz, kterým bychom se z Prahy do Ostravy dostali asi za 16 hodin čisté jízdy. Präsident neměl ani tachometr, byl však vybaven počítačem kilometrů. „Vůz mohl dosáhnout až 25 kilometrů za hodinu, což si nedokážu představit,“ přiznává. „I rychlost 10 kilometrů za hodinu je dost, protože vůz je vysoký a dost se kýve.“

Během první světové války vyráběla Tatra především nákladní automobily. „Někdo si myslí, že šlo o vozíčky na kolečkách, ale tehdejší vozy přepravovaly kanóny a byly i náležitě osvětleny,“ vysvětluje. Druhá světová válka pak přinesla výrobu nákladních vozů Tatra 27, které nejprve sloužily pro českou armádu a posléze přešly do rukou Německa.

Hanka Shánělová se Radima Zátopka ptala i na stinné stránky historie Tatry Kopřivnice. Dojde opět k výrobě Tatry 87? A došlo i na otázky posluchačů. Odpovědi Radima Zátopka si můžete poslechnout v audio záznamu rozhovoru.

Záznam celého rozhovoru s Radimem Zátopkem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: šše
Spustit audio