Silvie Dymáková: Předváděcí zájezdy? Oběťmi jsou často i prodejci

11. červen 2013

Nadávky, plivance, únos nebo infarkt. I tak vypadají takzvané předváděcí akce po česku. Téměř vše o nich ví novinářka Silvie Dymáková, jejíž dokument Šmejdi vyvolal v posledních letech silnou společenskou odezvu. A právě tato dokumentaristka byla v úterý hostem Lucie Výborné.

Předváděcí prodejní akce rozhodně nejsou fenoménem pouze posledních několika let. Jak podotýká v rozhovoru s Lucií Výbornou Silvie Dymáková, konají se už od revoluce. „Až v posledních pěti až sedmi letech však agresivita prodejců zásadně vygradovala,“ upozorňuje autorka dokumentu Šmejdi, který zahýbal celou společností.

Mediální humbuk? Možná. Cokoliv, co uspíší legislativu regulující podobné obchodní praktiky, však stojí za to – i kdyby to měla být pouze snaha některých politiků zviditelnit se na populárním tématu, soudí dokumentaristka. „Toto téma se dříve celospolečensky značně podceňovalo. Jsem ráda, že se vše nyní podařilo rozdmýchat,“ naráží na to, že se konečně objevuje politická snaha problém řešit.

Čtěte také

Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž nedávno vyhlásilo válku firmám, které prodávají své zboží na předváděcích akcích a nevybíravými způsoby útočí hlavně na seniory, ačkoliv staří lidé se manipulaci nebo agresi brání jen obtížně.

A prodejci se prý přizpůsobují. Nejenže se jejich prodejní metody mění, ale zároveň dokážou paradoxně využívat i ohlasu, který vyvolal dokument Šmejdi. Jak? Dozvíte se to v záznamu celého rozhovoru s dokumentaristkou Silvií Dymákovou.

Čtěte také

S Lucií Výbornou kromě toho mluvila třeba i o tom, proč vlastně senioři na předváděcí akce jezdí nebo proč se domnívá, že oběťmi nejsou pouze starší lidé, ale často i samotní prodejci.

Záznam celého rozhovoru se Silvií Dymákovou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout také v iRadiu.

autor: als
Spustit audio