Sociální sítě jsou obchod s pozorností, proto je těžké odolat, říká Ján Simkanič

26. září 2017

Odstartovalo hlasování ve dvanáctém ročníku Cen českého Internetu a novinář, publicista a šéf ankety Křišťálová lupa Ján Simkanič se za závislého na internetu tak trochu považuje. Proč je tak těžké webu odolat?

Tlak sociálních sítí je obrovský, protože je hnán byznysem. „Závislosti na sociálních sítích jsou prokazatelné, já jsem jeden z případů,“ směje se Simkanič. „Rychlý impulz je snadnější a hlubší promyšlené věci se ztrácejí. Musíte se více soustředit na to, co děláte a neodkládat to před zábavným videem na Facebooku.“

Jako příklad uvádí Simkanič Jamese Williamse z Oxfordu, který tvrdí, že sociální sítě jsou byznys s pozorností. „Nejsou to spojovací prvky mezi lidmi, ale tvrdý obchod, který je založený na tom, že nás upoutá čímkoli, abychom tam zůstali déle, a oni prodali více reklamy.“

Vystačí si novinář s Twitterem?

Vybrat si v záplavě informací je jedna z nejsložitějších věcí v dnešní době. „RSS kanály jsem nikdy moc nevyužíval, pro mě už je to pravěk,“ vysvětluje Simkanič. Hlavním zdrojem informací pro něj jsou sociální sítě.


Na sociálních sítích záleží na tom, jestli sledujete lidi, kteří vám informace nosí.Ján Simkanič

Vystačí si novinář s Twitterem? „Já ano. Mám české a zahraniční zdroje vyladěné, abych měl obrázek co se děje, a pak s tím pracuji dál. Sdílím, nebo o tom píšu, nebo si to ukládám na pozdější čtení,“ vysvětluje Ján Simkanič.

A co bude dál? Nikdo neví, co nás čeká. „Před deseti lety začínal iPhone a využití dotykových obrazovek. Nikdo by neřekl, že budeme v situaci, v jaké jsme. Vývoj je překotný. Sice jsou nějaké prognózy, ale v jaké míře to bude a jak s tím dokážeme pracovat, nikdo neví.“

autor: lvb
Spustit audio