Pavel Maurer: Díky Bohu, že naše oblíbená prádelna neprodává rohlíky!

4. srpen 2013
Glosa Pavla Maurera

Když si Pavel Maurer prohlíží informace na obalech výrobků, nestačí se divit. Jak může med pocházet ze zemí EU a současně mimo EU? A odkud byl čokoládový krém z Polska, který ve skutečnosti vyrobili v Číně?

Máme v naší rodině ve zvyku, že si občas vezmeme lupu a přečteme malá písmenka na potravinách, kterými podle zákona výrobce přiznává, co je skryto uvnitř té či oné pochutiny.

Onehdy u snídaně mi můj 12letý syn citoval, co se dozvěděl z obalu jeho oblíbeného oříškového krému: „Tak, tati, tahle nutellka pochází z Polska, byla vyrobena v Číně a popisky na obalu jsou převážně v arabštině.“

Čtěte také

Co na to mám říct? Snad bych měl dodat, že tento čokoládovo-oříškový krém vymysleli v Itálii a že patří mezi stabilní superstar dětských gastronomických představ. Kdo a kde jej vyrobil nyní? Netuším! Stručně řečeno: původnost a jasné teritorium je u potravin spíše raritou než pravidlem.

Uvedu pár příkladů. V jednom supermarketu jsem našel 12 druhů včelích medů a všechny shodně uváděly jako původ země EU a mimo EU. Překládám si to tak, že med pochází z Číny, kde většinou používají všechny možné sirupy, cukry a syntetika, aby nahradili opravdový a drahý včelí produkt. Ze zemí evropských tam byla přítomna maximálně samotná sklenice s obalem.

Dále jsme si se synem připomínali směšné drogerie, kde se dnes mezi deodoranty a toaletním papírem povalují biopotraviny, limonády a sušenky. Pak jsme si dokázali, že většina fotoaparátů světových značek má vespod vyryto: Made in USA. Assembled in Taiwan. Sportovní trička, která mají ve znaku třeba tři pruhy, vyrobily pilné ruce v Bangladéši nebo Vietnamu.

Čtěte také

Pak jsme si ještě vzpomněli na naši oblíbenou prádelnu, kde mimoděk prodávají klíče, přívěsky a laciné šperky. Díky Bohu, tady nezahrnuli do svého sortimentu třeba rohlíky. To by asi zaváněly aviváží. A to tak, že dočista a svěže!

Také jsem slyšel o chutných sýrech, které se vyrobí na Moravě, pak se nechávají dozrát v italských sklepích a následně se zase vezou zpátky k nám, aby je prodávali pod jinou značkou. Že bychom měli špatné sklepy?

Nevěřím totiž na finanční výhodnost čokoládové sušenky, na jejíž výrobě se podílí několik zemí a světadílů. Nevěřím, že se to ekonomicky vyplatí. Selský rozum mi našeptává, že to nemůže být rentabilní a že to určitě nepomůže konečné kvalitě zboží.

Konzervanty, chemická barviva, nesmyslná „éčka“, nepřirozeně dlouhé doby trvanlivosti – to ve mně nevzbuzuje důvěru! Ty nejlepší potraviny jsou totiž čerstvé, lokální a pokud možno jednoduše připravené.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio