Pavel Maurer: Ubránili jsme typické české značky. Ale nebylo to snadné

26. říjen 2013
Glosa Pavla Maurera

Víte, čím se vyznačují karlovarské oplatky, žatecký chmel nebo olomoucké tvarůžky? Přece ochranou, aby je nikdo jiný nemohl kopírovat, jak vysvětluje známý gastronaut Pavel Maurer, který se raduje z úspěchu českého pivovaru v Itálii.

Určitě se mnou budete souhlasit, že v našem globalizací zmítaném světě je důležité, aby si každý úpěnlivě chránil své vlastní produkty. My jsme před nájezdy nekompromisního kapitalismu ubránili takové typické české značky jako třeba olomoucké tvarůžky, karlovarské oplatky, třeboňského kapra, hořické trubičky nebo žatecký chmel. Nemyslete si však, že je to snadné! O tvarůžky jsme museli bojovat s Rakouskem a Německem téměř sedm let!

Značky chráníme proto, aby je nikdo jiný nemohl kopírovat, aby někdo jiný na světě nezačal vyrábět produkt s velmi podobným až matoucím názvem, ovšem méně kvalitní a především cizopasící na dobrém jménu dobře zavedené značky.

Čtěte také

Proto rajčata San Marzano mohou být pouze z Neapole, proto mají Španělé svoje iberijské prase a proto šampaňským může být nazýváno jen a pouze víno, které bylo vyrobeno jedinečnou metodou a z hroznů pěstovaných ve francouzském Champagne. Vše ostatní se může jmenovat sekt, šumivé víno, případně crémant. Jinak je to podvod!

Například plesnivý sýr typu Camembert se u nás jmenuje hermelín. Může vypadat podobně i podobně chutnat, ale nikdy se nesmí jmenovat camembert, protože by to zákazníka zmátlo.

Jsme malá a z globálního hlediska gastronomicky nevýznamná země, ale umíme skvělé pivo. Proto mě potěšilo, že Budějovický Budvar nedávno vyhrál mnohaletý spor o prodej své značky v Itálii. Nejvyšší soud zde zakázal Američanům prodávat jejich pivo Budweiser, které už mnoho let cizopasí na naší tradiční značce.

Čtěte také

Garantuji vám, že boj nebyl vůbec jednoduchý. Náš Budvar se totiž soudí asi 100 let v desítkách zemí světa o práva na značku. Budějovičtí vyhráli jeden z nejkomplikovanějších sporů a byla jim přiznána identita. Zatímco Bud nebo Budweiser musí z italského trhu navždy pryč.

Americký megapivovar vyrábí milióny hektolitrů ročně, takže jej toto soudní rozhodnutí určitě ekonomicky neohrozí. Nás to však posílí morálně. Každý produkt má mít jasný životopis: původ, způsob přípravy, své klima, historii, unikátní recepturu, chuť a samozřejmě i cenu. Je jedinečný a tím nám dává jistotu, že víme, co si vlastně vkládáme do pusy.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio