Chtěli do sbírky vzácnou tapiserii, tak si kus odstřihli

6. březen 2011
Po Česku

Zajímá vás design? Baví vás navrhovat si oblečení, interiéry nebo i ledacos dalšího? Tak to byste si pro inspiraci mohli občas zajít také do některého z našich uměleckoprůmyslových muzeí. Při prohlídce toho brněnského například zjistíte, že nejvzácnější exponáty mohou být často ty nejméně nápadné.

V sobotním výletu Po Česku jsme se dozvěděli, proč byla budova muzea často přestavována nebo jak velkou roli může v muzejnictví někdy hrát světlo.

Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně pečuje zhruba o 30 tisíc sbírkových předmětů, respektive inventárních čísel. Pod jedním číslem se přitom často vyskytuje více předmětů, například porcelánové soubory a tak dále,“ vysvětluje na úvod naší prohlídky kurátorka sbírky užitého umění Martina Lehmannová.

Ve stálé expozici si může návštěvník prohlédnout 250 až 300 předmětů. A jsou to pochopitelně pouze ty největší skvosty. Hned v úvodní místnosti stálé expozice ve 2. patře věnované užitnému umění středověku obdivuji vyšívanou tapiserii, kterou vytvořily jeptišky z kláštera v Heiningenu. Znázorňuje vítězství křesťanství nad židovstvím. Chybí na ní ovšem jeden veliký kus.

Umělecké sklo tvoří nedílnou součást expozice brněnského Uměleckoprůmyslového muzea

Není to však proto, že by se nedochoval. „Prospektoři, kteří v 19. století vytvářeli sbírky uměleckých muzeí, objížděli jednotlivá zajímavá místa a odváželi si z nich sbírkové předměty. Tato tapiserie nebyla úplně v dobrém stavu, a tak se rozhodli, že si z ní ustřihnou pouze kus. Ten se teď nachází ve Victoria and Albert Museum v Londýně,“ přibližuje zajímavou historii památky moje průvodkyně.

Expozice brněnského Uměleckoprůmyslového muzea je pojata chronologicky, a tak se tu návštěvník seznámí s vývojem uměleckého řemesla v jednotlivých historických etapách. Obdivovat můžete předměty dokumentující lidskou tvorbu v oblasti nábytkářství, sklářství, keramiky, výroby porcelánu a dalších.

V renesanční expozici se zastavujeme u nádherného španělského sekretáře zvaného vargueňo nebo u rokokového čínského lakovaného kabinetu. Nejcennější exponáty ovšem mohou být na první pohled docela nenápadné. „V expozici baroka rozhodně stojí za povšimnutí vázička pocházející z porcelánového pokoje Dubských,“ upozorňuje Martina Lehmannová.

Návštěvníci mohou obdivovat také řemeslně unikátně zpracovaný historický nábytek

Byla totiž vyrobena v druhé nejstarší porcelánce v Evropě, která byla založena roku 1718 ve Vídni. Továrna produkovala velmi luxusní zboží, které se zpočátku vůbec nepoužívalo k běžnému dennímu užití, ale sloužilo spíš jako reprezentativní dekorace v pokojích nejbohatších šlechtických vrstev.

Prohlížíme si také klasicistní a empírový porcelán a keramiku, dobové oděvy z 19. století, abychom nakonec došli do sálu s exponáty z přelomu 19. a 20. století. Vévodí mu velký bufet, který vytvořil Eugene Galliard v roce 1900 pro výstavní pavilon art nouveau, tedy secese, na mezinárodní výstavě v Paříži.

<p><iframe width="610" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.cz/maps/ms?hl=cs&amp;ie=UTF8&amp;brcurrent=5,0,0&amp;msa=0&amp;msid=207731377246086964045.00049e14bf41802d426fd&amp;ll=49.197466,16.60944&amp;spn=0.01963,0.052357&amp;z=14&amp;iwloc=00049e14ea9c4f4700215&amp;output=embed">mapa</iframe><br /><small>Zobrazit <a href="http://maps.google.cz/maps/ms?hl=cs&amp;ie=UTF8&amp;brcurrent=5,0,0&amp;msa=0&amp;msid=207731377246086964045.00049e14bf41802d426fd&amp;ll=49.197466,16.60944&amp;spn=0.01963,0.052357&amp;z=14&amp;iwloc=00049e14ea9c4f4700215&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">polohu Uměleckoprůmyslového muzea v Brně</a> na větší mapě</small></p>
Spustit audio