Světová finanční krize sáhla na Vrchlabí

12. listopad 2008
Pod kůži

Svět zachvátila finanční krize a řada zemí se dostává do ekonomické recese. Česko je na tom ještě relativně dobře, ale automobilový průmysl už bojuje s potížemi. Auto je zbytné zboží, protože lidé si nové za každou cenu kupovat nemusejí. Mohou jezdit starým, pořídit si ojeté, případně se bez něj obejít. Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že krize může postihnout až deset tisíc lidí, kteří přijdou o práci. Škoda Auto už omezuje výrobu.

Automobilový průmysl zažívá krizi po celém světě, jen v Evropě klesl prodej o několik procent. Dokonce i největší tuzemská Škoda Auto musela na pár dnů zastavit výrobu a do konce roku plánuje další odstávky. Ve Vrchlabí navíc počítali s tím, že budou vyrábět miniauta Up! a kvůli tomu se automobilka ještě rozšíří. Před pár dny ale koncern Volkswagen oznámil, že do Vrchlabí investovat nebude.

První automobilovou karosérii ve Vrchlabí postavili před sto lety v roce 1908. Bylo to v tehdejší továrně Petera a synové, která do té doby vyráběla koňské postroje, kočáry a také sáně. Ve zdejší Škodovce končí dopolední směna. Řada zaměstnanců odjíždí domů autem. Jak se sluší a patří, většina z nich škodovkou. "Nevím, co bude," svěřil se zaměstnanec automobilky s ohledem na současnou ekonomickou krizi ve světě.

"Jestli to půjde tak, jak se o tom mluví, tak to bude stát za to. Nijak to neřeším, práci si někde najdu, ale mrzí mě to. Uvidíme, jak to dopadne," doplnil další s tím, že krize se už nynějších zaměstnanců dotýká, protože zůstávají doma. "Také nic nevím, nic nám neřeknou," postěžovala si jiná zaměstnankyně vrchlabské automobilky. "Do konce roku budeme napevno dělat, ale co bude dál?" navázal její slovenský kolega.

Škodovka stojí na okraji Vrchlabí. Její případné problémy by se určitě promítly i do života samotného města. "Nejlépe se prodává v polovině měsíce, kdy jsou výplaty. Nejlepší výdělky na Vrchlabsku jsou určitě v automobilce," naznačila následky omezení výroby prodavačka z místního obchodu.

Na to, jestli krize dělá starosti městskému úřadu, se jdeme zeptat na zámek starosty Stanislava Konvaliny. "Automobilka je ve Vrchlabí největší zaměstnavatel, a to nejen ve Vrchlabí, ale i v přilehlé spádové oblasti. A není to jenom automobilka, ale menší soukromé firmy, které jsou na výrobu aut navázány - doprava, ostraha, stravování a další služby," přiblížil starosta. "Jako město se snažíme, abychom nebyli zcela závislí jenom na průmyslu, proto se snažíme hodně rozvíjet cestovní ruch, aby se činnost vyvážila. Pokles kupní síly bude ve Vrchlabí hodně znát, což omezí i cestovní ruch," dodal Stanislav Konvalina.

Cestovní kancelář Ingtours prodává zájezdy takřka všech tuzemských cestovních kanceláří. "Budeme prožívat určitou krizi, která se zákonitě projeví i při prodeji našich zájezdů. V letošním roce je poptávka po zájezdech menší. Dva, tři roky budeme muset počítat s určitým útlumem, s tvrdou realitou, která tady je, ale myslím si, že v budoucnosti dojde k rozvoji a k boomu. Takže musíme být dobří, musíme poskytovat kvalitní služby za slušnou cenu," nastínil budoucnost spolumajitel cestovky Pavel Bäuml.

Útlum? Zhruba rok

Rozšíření mělo přinést stovky nových pracovních míst. Město se už připravilo, dokonce koupilo pozemek pro nový fotbalový stadión, protože na tom stávajícím měly vyrůst nové montážní haly.

Ještě minulý týden ve Vrchlabí věřili tomu, že s potvrzením dalšího rozvoje Škodovky koncern Volkswagen jen otálí. Přinejhorším ho jenom na čas dává k ledu. Poslední zpráva je ale jasná a definitivní. "Tak jak oznámil Volkswagen, vůz Up! se ve Vrchlabí vyrábět nebude. Závod Vrchlabí zůstává i nadále plnohodnotným závodem Škoda Auto pro Českou republiku. Výrobní program, jaký tam je, zůstává i nadále. To, že jsme se ucházeli o projekt koncernu Volkswagen, neznamená, že budeme závod zavírat," vzkazuje mluvčí automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý zaměstnancům, kteří se bojí o místo.

"Odstávky jsou ve všech třech závodech v České republice různě, na různých modelech a na různých provozech. Nedá se říct, kolik to bude dnů, protože to je na různých modelech a na různých provozech jinak. Dělá to celkem 18 tisíc vozů, které se nevyrobí," doplnil mluvčí.

Zástupci firmy Škoda Auto a odbory se už dohodli na výši platů za dobu odstávek. "Snižování výroby je snižování oproti plánu roku 2008, který byl zpočátku velmi ambiciózní. Stále předpokládá, že Škodovka vyrobí minimálně stejně vozidel jako v roce 2007. Co se týká dodavatelů, tak situace u nich je samozřejmě mnohem horší, jelikož na ně nedopadá jenom pokles výroby u Škodovky, čili ztráta určitých zakázek u Škodovky, ale i u dodavatelů dalších evropských značek, jako je třeba Opel, Ford, Volvo a další," řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

"Předpokládáme pokles prodeje na trzích západní Evropy, stagnaci nebo jen mírný růst na trzích východní. Celkovou dobu odhaduji na jeden rok až jeden rok a tři měsíce, protože se domnívám, že osobní automobily jsou komodita, kterou si zákazník nedokáže dlouhodobě odříci," poslal Antonín Šípek optimistickou zprávu zaměstnancům automobilek a dodavatelských firem.

Miniauta Up! byla zatím jedinou variantou pokračování výroby ve vrchlabském závodě, kde má v roce 2011 skončit produkce staré verze octavie. Ostatní modely se vyrábějí v Mladé Boleslavi a v Kvasinách. Žádný jiný typ Škoda Auto na příštích pět let neplánuje. "Nežli bude rok 2011, tak máme ještě docela dost času," slibuje náhradu za octavie Jaroslav Černý, mluvčí Škody Auto.

Antonín Šípek zase nesouhlasí s kritikou jednostranné orientace českého průmysl na automobilový průmysl. Podobná tvrzení považuje za mýtus. "Je nutno si uvědomit, že automobilový průmysl tvoří zhruba dvacet procent průmyslové produkce České republiky. A průmyslová produkce je zhruba jedna třetina hrubého domácího produktu, čili se nedá říct, že by Česká republika byla výsostně závislá na automobilovém průmyslu. Je tady další průmysl, jako je elektrotechnický, chemický. Takže ta závislost není určitě tak velká jako například na Slovensku, kde podíl automobilového průmyslu na průmyslové produkci přesahuje v současné době, myslím, 35 procent," dodal.

Automobilový průmysl v Česku zaměstnává přes 120 000 lidí.

Na začátku týdne spustila výrobu aut v Česku další automobilka - jihokorejská firma Hyundai. Do konce roku jich pošle na trh 14 tisíc, v příštím roce to bude skoro dvě stě tisíc vozů. Hyundai v Nošovicích spolu s kolínskou TPCA a mladoboleslavskou Škodou Auto s jejími dalšími dvěma závody ve Vrchlabí a Kvasinách mají ročně dohromady produkovat přes milión aut. Bude jich ale nakonec opravdu tolik?

Škodovka už kvůli menšímu odbytu vozů výrobu omezila. Zaměstnanci se bojí o práci. Ještě hůř jsou na tom lidé v dodavatelských firmách, protože zásobují nejen domácí výrobce, ale i automobilky v zemích, které se už potýkají s recesí. Politici se zatím silným automobilovým průmyslem chlubili. Vylepšuje obchodní bilanci i hrubý domácí produkt, poskytuje spoustu pracovních míst. Ale co bude teď, když zájem o auta klesá?

Krize by neměla Česko výrazně zasáhnout

Zaměřili jsme se na krizi automobilového průmyslu. V Česku jsou jejím nejviditelnějším projevem odstávky ve výrobě v mladoboleslavské Škodovce a zrušení chystaného rozšíření závodu Škody Auto ve Vrchlabí.

Jedním z dopadů světové finanční krize je podle generální ředitelky agentury Czechinvest Alexandry Rudyšarové to, že se lidé vyhýbají nákupu spotřebního zboží. Omezení výroby v automobilovém průmyslu je také důsledek obtížnějšího financování nové výroby a nových technologií. "Tyto dva faktory způsobují, že se poptávka po nových automobilech snižuje," vysvětlila Alexandra Rudyšarová.

Když do Česka přicházeli investoři z automobilového průmyslu, mnozí odborníci i někteří politici varovali před tak silnou orientací na automobilový průmysl. Automobilky lákal do Česka i Czechinvest. Nicméně Alexandra Rudyšarová uvedla, že se agentura nezaměřila jen na automobilový průmysl, ale že v té době byla v České republice poptávka po takových investicích. "Je to dané zejména tradicí České republiky v silném strojírenské a silném automobilovém průmyslu. Logicky si všichni investoři, kteří šli do České republiky, zmapovali terén a hledali silné stránky. Velice významným faktorem bylo i spojení koncernu Volkswagen a koupě Škodovky, protože tento krok motivoval další výrobce," doplnila generální ředitelka Czechinvestu.

Logo

Ona sama si nemyslí, že by ve světové ekonomice šlo o krizi, ale o zpomalení ekonomiky. "I portfólio v České republice, malá auta, by mělo nasvědčovat, že Českou republiku toto zpomalení, krize, když už tomu tak říkáme, nezasáhne. Dokonce TPCA oznámilo zvýšení výroby pro příští rok o 20 procent. A je to dané právě díky tomu, že se jedná o levná malá auta," dodala Alexandra Rudyšarová.

Každý čtvrtek vás v cyklu Pod kůži seznamuje s hrdiny dnešní doby. Ani čtvrtek 13. listopadu nebude výjimkou a seznámíme vás s příběhem a činy dalšího nominovaného na Cenu Michala Velíška. Nalaďte si Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: jas , vij , lvb
Spustit audio

Více z pořadu