Krouží kolem důchodců, cítí snadnou kořist

16. duben 2009
Pod kůži

V Česku se stále více rozmáhá byznys s důvěřivými důchodci. Některé firmy je lákají na výlety, kde jim dávají jídlo zadarmo a pouští dechovku - ostřílení prodejci pak seniorům dokážou prodat i předražené výrobky. Máme svědectví jedné z jejich obětí.

Firmy, které na předváděcích akcích obírají lidi o desetitisíce, vymýšlejí stále dokonalejší metody. Cíleně míří na důchodce, které lákají na výlety s jídlem zadarmo. K tomu jako návnadu používají i poslech dechovky. Seniory pak autobusy odvezou do vzdálených kulturních domů a tam jim vyškolení obchodníci dlouhé hodiny vyprávějí o úžasných vysavačích , parních čističích nebo dekách. Zmanipulovaní lidé pak jejich výrobky koupí a až doma zjistí, že je vlastně vůbec nepotřebují . Spotřebiče často vůbec nefungují a důchodci musí podstoupit strastiplné vyřizování reklamací.

"Tady to je. Jsou to takové dvě malé hračičky a chtěli za to deset tisíc. Nestálo to vůbec za to, chtěla jsem to pak vyhodit z okna," říká pětašedesátiletá Anna, kterou jsem navštívila v jejím domku ve Frýdku-Místku. Usměvavá důchodkyně má parní čistič a vysavač a ani jeden z těchto zázračných spotřebičů vlastně nepotřebuje.

Její příběh je modelový. Vše začalo, když ve schránce našla leták firmy, která ji zve na výlet. Jídlo zadarmo a navíc k poslechu bude hrát dechovka. Tak Anna přemluvila manžela a jeli. "Vypadnout ze stereotypu. Nic jsem si nechtěla koupit. Ráda jezdím a dlouhou dobu jsem byla imobilní. Teď, když mám vyměněná kolena, tak jsem si říkala, že budu žít jako normální člověk. S manželem jsme si chtěli udělat výlet, že jsem si mohli zatančit," vysvětlila své pohnutky Anna.

Dojeli až do Halenkova, kde jim mladí a ostřílení obchodníci začali několik hodin doslova vymývat mozek. "Člověk podlehne davové psychóze. Nakonec jsem ještě před podpisem říkala, že bych to chtěla vidět, aby mi to ukázal, jak se to zprovozňuje, jestli to funguje. Odpověděl, ať to podepisujeme, že je tu hodně lidí. Tak jsem se málem až zastyděla. Člověk je opravdu blázen v takové situaci. Tak jsem to podepsala," vzpomíná.

Později doma paní Anna zjistila, že zázračné přístroje vlastně vůbec dokonalé nejsou. V obýváku mi ukazuje, jak jí parní čistič způsobil více škody než užitku. "Rozhodla jsem se, že si s tím umyji sekretář. Namířila jsem zrovna na barovou skříňku, takže dneska tam mám fleky, které nepustí. A za druhé sedačku, zase fleky," přiblížila. A vysavač už raději vůbec nepoužívá. "Protože se bojím, že se zase zkazí. Zase bych ho tam musela posílat, zase platit. Člověk se s tím malým vysavačem nalítá. Mám ještě český výrobek a s tím jsem spokojená," vysvětlila.

Navíc, když si čistič z předváděcí akce přivezla, vůbec nefungoval a potíže měla i s vysavačem. Reklamovala oba spotřebiče. Paní Anna už o žádných výletech s dechovkou a jídlem zadarmo nechce slyšet. "Je to obrovský podvod. Každého bych varovala, aby se už nikdo nenechal obalamutit," dodala.

Nikdo je to kupovat nenutí

Výlet zadarmo, který se vám pekelně prodraží - takovou zkušenost má v Česku stále více zákazníků. Zjistili jsme, že mezi lidmi, kteří se nechají zlákat na reklamní akci s jídlem a cestou zadarmo, převažují důchodci. Ostřílení obchodníci je lákají na poslech dechovky a tanec. Dokážou jim na takovém výletě prodat čističe nebo deky za desítky tisíc a zákazníci často až doma zjistí, že tyto věc nefungují a že je vlastně nepotřebují.

Stojím u poštovních schránek jednoho z domů v centru Ostravy. Právě mezi normální korespondencí našla tento letáček i jedna starší žena, která mě na praktiky firem upozornila. Když si později pozvánku na akci prohlížím, vidím, že dominantní nápis zní: Kachničkové hody. Letáček zdobí i fotky s lákavě zobrazeným jídlem. V textu se dále píše: Budou přichystány kachní speciality od nejlepších šéfkuchařů. Přijďte si pochutnat na kachničkách a příjemně strávit den. O vytvoření skvělé atmosféry se postará živá hudba. Až úplně dole je miniaturním písmem napsáno: Součástí výletu je i zábavná reklamní akce.

Na letáčku je i telefon na firmu, která zajišťuje dopravu. Tak usedám k telefonu a volám. Hraji roli starostlivé dcery, která neví, jestli na takový výlet má svou stárnoucí maminku pustit. "Je to klasická prezentační akce. Dopoledne od 8 do jedné odpoledne je prezentační akce, různé firmy tam předvádějí vlněné zboží a podobně. Po obědě je muzika, která hraje asi hodinu a půl. Je to pro důchodce. Je tam 90 procent důchodců, bude tam mezi svými," přiblížil akci mužský hlas na druhé straně.

Detail letáků pro předváděcí prodej

A nemusí mít fiktivní pětašedesátiletá maminka strach, že jí tam donutí něco koupit? "To záleží jenom na ní. Asi těžko ji někdo donutí. Záleží jenom na ní, jestli bude chtít, hlavně ať nic nepodepisuje," doplnil muž do telefonu. I člověk, který pro tyto prodejce zajišťuje pouze autobusy, mi coby starostlivé dceři radí, aby maminka na takovém výletě nic nepodepisovala.

Znovu usedám k telefonu a volám přímo do firmy, která prodala paní Anně z našeho příběhu čistič. Dozvídám se, že o nekalých obchodních praktikách nemůže být ani řeč. Zákazníka k ničemu nenutili. Od zástupkyně firmy v telefonu jsem se dozvěděla, že každý má právo se svobodně rozhodnout a nemusí s nimi smlouvu podepsat.

Firmy cíleně míří na důchodce. Je jasné proč - starší lidé nejsou zvyklí na agresivní způsob prodeje a tak z takového výletu vždy někdo odjede i s drahým vysavačem nebo čističem.

0:00
/
0:00

Předváděcí akce navštěvují inkognito inspektoři ČOI

Jak stát tyto mnohdy naivní zákazníky chrání před nekalými praktikami podobných firem?

Česká obchodní inspekce má v hledáčku firmy, které lákají na předváděcí akce, již delší dobu. Kontroloři detailně mapují všechny jejich praktiky. Musí je doslova chytit při činu, vysvětluje Dáša Smolková z České obchodní inspekce v Ostravě.

"Probíhají kontroly. V případě, že se o takové předváděcí akci dozvíme, tak inspektoři vystupují v roli spotřebitelů, celý postup, jak to tam probíhá, pozorují a v nějaké fázi se prokáží služebními průkazy. Samozřejmě, že si některé výrobky i zakoupí, protože pro nás je důležité, abychom případné klamavé nebo agresivní praktiky prokázali. Neprokážeme je tak, že nám to někdo sdělí, protože tam je to velmi problematické. Takže když se akce zúčastní a vidí, jak to probíhá, vidí, co vlastně lidem slibují a ve skutečnosti se tak neděje, tak to na klamavé obchodní praktiky můžeme napasovat a lze to potom řešit s prodávajícími," upřesnila.

Kontroloři se prakticky musí změnit na detektivy, sbírají letáčky firem a na předváděcí akce jezdí. Předstírají, že mají rádi dechovku a jídlo zadarmo. Na jednom z posledních výletů spadla klec. Přistihli prodejce při nekalých obchodních praktikách, potvrzuje Dáša Smolková.

"Inspektor a inspektorka vystupovali jako druh a družka. Před samotným započetím předváděcí akce postávali venku mezi davem lidí. Ačkoliv zkušenosti všichni mají z praxe, přesto se spousta lidí nachytá, nachytají se na různé dárečky. Zástupce firmy řekl, že pouštějí manželské páry. U nich je zřejmě předpoklad, že tam jsou dva finanční příjmy, takže asi daleko větší možnost lidi nachytat, aby jim to zaplatili. Mají vizi, že peníze z těchto lidí budou lépe dostávat než z nemajetných," přiblížila.

A v tomto Česká obchodní inspekce spatřovala už první problém. Tím, že na pozvánce nebylo uvedeno, že prezentace je pouze pro manželské páry. Jednotlivci se proto na prezentaci vůbec nedostali. "Inspektoři musí vydržet celou předváděcí akci, všechno vidět, jak to probíhá, aby mohli posoudit, jak to ve skutečnosti dopadá," doplnila Dáša Smolková. Pokud některá z těchto firem poruší pravidla, čeká ji pokuta. "Zatím nevíme, jaká pokuta bude v tomto případě, ale bude řádově v desítkách tisíc," řekla inspektorka.

Leták slibuje výbornou zábavu

Jméno firmy Česká obchodní inspekce prozradit nemůže. V podobných kontrolách přímo v terénu chtějí inspektoři pokračovat. I z jejich zkušeností je zřejmé, že firmy svou taktiku stále vylepšují. Cíleně míří na důchodce, nejlépe na manželské páry, protože mají jistotu dvou stálých příjmů a do byznys plánů proto neváhají zařadit ani dechovku.

Snad nejvíc akcí pravicově laděných radikálů bychom v posledních měsících napočítali v Ústeckém kraji. Nejnovější akce už měsíce chystá na zítřek v Ústí nad Labem jedna z nejradikálnějších skupin - Autonomní nacionalisté. V čem spočívá nebezpečí současného neonacismu? Nalaďte si v pátek 17. dubna Radiožurnál po 14. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autor: ada
Spustit audio

Více z pořadu