České aerolinie chtějí zjednodušit předletovou kontrolu

15. červen 2009
Pod kůži

Specialisté stále pátrají po dalších důkazech, které by objasnily tragický pád airbusu Air France do Atlantiku, při kterém zahynulo všech 228 lidí na palubě. Brazilští experti se, mimo jiné i podle stavu vylovených těl pasažérů, domnívají, že se letoun rozlomil ve vzduchu před pádem do moře, ale nevybuchl. Toto neštěstí, podobně jako každá letecká havárie, vždy přitahuje velkou pozornost veřejnosti a médií a vyvolá řadu otázek, proč selhala špičková technika nebo zkušení piloti. Za této situace se objevila zpráva, že České aerolinie chtějí na pražském letišti zrušit dvojí kontrolu letadel před startem. Dosud stroj prohlížel mechanik s pilotem, nově by měla kontrola zůstat pouze na posádce. Aerolinky tvrdí, že to bezpečnost letu nijak nesníží, asociace pilotů s navrženou změnou nesouhlasí.

Letecká doprava je podle statistik stále nejbezpečnější. Za celý rok na celém světě zahyne při leteckých katastrofách méně lidí než na českých silnicích. K vysoké bezpečnosti přispívá i předem daný systém pravidelných prohlídek letadel. Tou poslední před každým letem je předletová kontrola letadla.

Cesta každé posádky k letadlu začíná v předletové místnosti v budově ČSA. Tam se posádka seznámí s podmínkami letu, s počasím, s nestandardními situacemi na letišti, kam míří, a podobně. Pak ji mikrobus převeze přímo na letištní ploch, kde už je připraveno letadlo.

Airbusem A-320 do Madridu poletí posádka kapitána Richarda Birase a čeká ji předletová kontrola letounu. "Můj kolega, druhý pilot bude na tomto úseku pilotem letícím, odešel do letadla a bude připravovat kabinu pro let. Na mě je provést vnější kontrolu letadla," uvedl kapitán.

Kontrolu zahájil pohledem na bok letadla pod pilotní kabinou, kde zkontroloval neporušenost snímačů statického tlaku. U předního podvozku pak zkontroloval stav pneumatik. "Není žádný problém," řekl spokojeně a odešel k radarovému krytu na přídi letadla. "Nejeví žádné známky poškození třeba nárazem ptáka," přiblížil.

Po pravé letadla jsme se přesunuli po pravé straně k pravému křídlu. "U motoru je potřeba zkontrolovat stav vstupního ústrojí motoru, jestli někde není nějaká promáčklina nebo známky mechanického poškození. Musíme také zkontrolovat, jestli všechny technické přístupové otvory na motoru jsou řádně uzavřeny a žádný kryt není otevře. To by se mohlo stát, kdyby při doplňování oleje zapomněl mechanik kryt zavřít. Od toho je tady ta kontrola, aby bylo všechno v pořádku," přiblížil další kroky kontroly kapitán letadla.

"Kdybychom kdykoliv během předletové přípravy zjistili jakoukoliv odchylku od normálu, ať už je to chybějící součást letadla nebo známky jakéhokoliv poškození, v tomto okamžiku volám na takzvaný Maintenance control center ČSA, kteří mi pošlou k letadlu kvalifikované techniky, kteří posoudí, jak s touto závadou dále naloží," upřesnil kapitán.

Následně jsme zamířili k ocasním plochám. "Na stabilizátoru není žádné zjevné poškození po nárazu. Toto letadlo je absolutně v pořádku," řekl spokojeně kapitán Biras a dodal, že během praxe při podobných kontrolách narazil pouze na jeden spálený vyzařovač statické elektřiny a jednou na zjištěný podvozek mechanickými prostředky. "Celá příprava letadla od příchodu do odletu zabere zhruba 30 minut," doplnil.

Na zahraničních letištích si piloti role většinou vymění. "V Madridu zůstanu na palubě letadla, budu připravovat počítač, pilotní kabinu pro let a můj kolega provede stejnou prohlídku vnějšího povrchu letadla tak, jako jsem ji udělal já tady v Praze," dodal kapitán letadla těsně před odletem.

Nový systém kontrol se pilotům nelíbí

České aerolinie nyní testují zjednodušený systém předletové kontroly letadla na pražském letišti. Zatímco dosud stroj prohlížejí mechanik s pilotem, nově by to mělo zůstat jen na posádce. Tak to ostatně ČSA praktikují na letištích v zahraničí. Po havárii francouzského airbusu vyvolává tento postup otázku, zda se tím nesníží bezpečnost letu.

Podle vedení ČSA je nový systém v souladu se všemi předpisy pro údržbu letadel a přípravu k letu. "Posádka přesně ví, jaké parametry letadlo musí splňovat. Jde o vizuální kontrolu a kontrolu, jejíž součástí jsou i takové věci, jako je třeba programování palubních počítačů a tak dále. Za to všechno zodpovídá kapitán letadla," tvrdí mluvčí společnosti Hana Hejsková.

"Zvýší se odpovědnost posádky za připravenost letadla před letem. Dalším efektem, který je skutečně viditelný, je zvýšená kapacita a efektivita práce mechaniků. Ti se totiž mohou plně soustředit na pravidelné technické prohlídky. Ty probíhají po nejkratších intervalech po 24 hodinách. Pak je tam celá řada dalších kontrol a revizí podle počtu nalétaných hodin a tak dále. Práce mechaniků je navíc několikanásobně jištěna. Všemi těmito kroky chceme naopak posílit bezpečnost letového provozu," upřesnila mluvčí.

Prezident asociace pilotů CZ ALPA Filip Gaspar ale opakuje: více očí více vidí. "Tak, jak je navržen, tak s ním nesouhlasíme, protože bude mizet jeden kontrolní mechanismus a navíc v tuto chvíli nemají posádky dostatečné množství času a prostoru na to, aby prohlídku dělaly. Máme v tuto chvíli jednu hodinu přípravy před letem. To už je tak relativně napnuté období, že není čas na další práce. Byli bychom rádi, aby ten projekt byl v tuto chvíli pozastaven a abychom jednali buď o jeho zrušení, nebo alespoň o nějaké změně, která by byla akceptovatelná," řekl.

Přijatelné podmínky jsou podle Filipa Gaspara věcí jednání, ať už s vedením firmy nebo Úřadem pro civilní letectví. Gaspar říká, že zjednodušený postup by měl být lépe připraven a zaváděn postupně. ČSA mimo jiné argumentují tím, že i u jiných leteckých společností kontrolují letadla před letem pouze posádky. Například u americké Delty, Lufthansy nebo Finnairu.

Filip Gaspar to potvrzuje, ale namítá: "Důvod zavedení tohoto systému byl, že před odletem z Prahy a po příletu do Prahy kontrolu dělá mechanik a technik. To znamená, že pokud během letu na cílové letiště nedošlo k žádným problémům, tak prohlídku udělá posádka a má na to čas, protože už je přímo v letadle. V době, kdy třeba probíhá úklid letadla, tak má čas prohlídku udělat."

Pro ČSA je podle Hany Hejskové bezpečnost letového provozu prioritou. Sondy rychloměrů, které po havárii francouzského airbusu doporučil vyměnit výrobce těchto strojů, ale aerolinky zatím měnit nebudou. "Všechny přístroje našich letadel, stejně tak rychloměry pečlivě a pravidelně kontrolujeme. U rychloměrů našich letounů jsme zatím žádnou disproporci ani anomálii měřených ukazatelů nezaznamenali," dodala mluvčí.

Předletovou kontrolu nelze vytrhnout z celého systému kontrol

Věnujeme bezpečnosti letecké dopravy. Shodou okolností v době, kdy se při letu z Brazílie do Paříže zřítil do Atlantiku z dosud neznámých příčin airbus Air France, zkoušejí České aerolinie zjednodušený systém předletové kontroly letadla na letišti v Ruzyni. Zatímco dosud letadlo prohlížejí mechanik s pilotem, nově by to mělo zůstat jen na posádce. Asociace pilotů s navrženou změnou nesouhlasí a chce o tom tento týden jednat i s Úřadem pro civilní letectví, který bezpečnost letecké dopravy sleduje.

Mluvčí tohoto úřadu Jitka Ungerová uvedla, že podle předpisů musí být prohlídka letadla provedena pilotem nebo jinou kvalifikovanou osobou, která absolvovala příslušný výcvik. Proto nic nebrání tomu, aby ČSA mohly zavést nový systém předletové kontroly. "Bezpečnost je nutné posuzovat jako celek. Je to systém, ve kterém má každý subjekt, každá činnost svůj vliv. Takže nelze z tohoto systému vytrhnout předletovou prohlídku jako jednu činnost, která by měla mít dopad na ohrožení bezpečnosti," řekla Jitka Ungerová.

Nicméně ČSA potřebují k zavedení nového systému kontrol souhlas Úřadu pro civilní letectví. "Postupy a všechny systémy schvaluje Úřad pro civilní letectví. I tuto změnu musí úřad schválit. V současné době je v testovací verzi a byl prodloužen do konce června. Úřad pro civilní letectví potom bude vyhodnocovat, zda je tento systém funkční nebo zda tam nejsou nějaké dopady, které by mohly bezpečnost ohrozit. Teprve potom rozhodneme, zda to schválíme, nebo ne," doplnila mluvčí.

Asociace pilotů nesouhlasí - brání se tím, že zmizí jeden kontrolní mechanismus a navíc piloti nemají na kontrolu letadla dost času. "S Asociací pilotů jednáme. Předložili nám svoje stanoviska, svůj pohled na to, že nesouhlasí se systémem tak, jak je nastaven nyní nebo tak, jak je předkládán. U ostatních společností je tento systém už běžně zaveden, takže se to stihnout dá. Je otázka, jaké jsou detaily, jak se liší postupy,"dodala Jitka Ungerová.

Výrobce airbusů po tragédii nad Atlantikem doporučil provozovatelům letadel výměnu sond rychloměrů, jejich porucha byla jednou z variant příčin nehody. "Airbus v roce 2007 doporučil výměnu pitostatické trubice, což je laicky řečeno sonda pro měření rychlosti. Toto doporučení se vztahovalo na jednotlivá výrobní čísla letounů a společnost ČSA tuto výměnu provedla v loňském roce. Je nutné podotknout, že to bylo doporučení, a tudíž bylo na dobrovolné vůli provozovatelů, aby tyto výměny provedli," upřesnila mluvčí.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: jas , vij
Spustit audio

Více z pořadu