Filharmonii ještě ani nezačal řídit a už je kolem něho rušno

25. červen 2009
Pod kůži

Ještě se neujal své funkce ředitele České filharmonie a už proti některým jeho rozhodnutím protestují tisíce lidí. Současný ředitel festivalu Dvořákova Praha Vladimír Darjanin se šéfem filharmonie stane až za týden, přesto se tolik o směřování České filharmonie za posledních dvacet let nemluvilo. Proč? Není nadšený spoluprací s nastupujícím šéfdirigentem izraelského původu Elijahu Inbalem, s kurátorem Petrem Nedomou se na jeho setrvání ve funkci šéfa galerie Rudolfinum dohodl jen na základě tlaku veřejnosti i ministerstva kultury.

Nový ředitel České filharmonie Vladimír Darjanin nastupuje do své funkce za týden. A už dříve Českému rozhlasu potvrdil, že ho jako šéfa České filharmonie budou zajímat hlavně tři okruhy. A to vysoké honoráře filharmoniků, silné postavení České filharmonie ve světě a spolupráce s významnými dirigenty zvučného jména. Zní to všechno dobře - tak proč jeho kroky ještě před nástupem do funkce vzbuzují tak hlasité emoce?

Když se s Vladimírem Darjaninem setkáte z očí do oči, je vám jasné, že máte před sebou nekompromisního manažera. A on to o sobě i říká. "Nejsem člověk, který bude rozhodovat, co v galerii bude. Jsem člověk, který má hlídat prostředky, formu prezentace a přirozeně obsah. To je právě na tom, že jsem si vybíral manažery, kteří by měli uspět před odbornou a laickou veřejností na svých pozicích nejenom jako kurátor, ale i jako manažer. Někdo může být dobrý kurátor, ale neumí to prodat, neumí to formulovat a tak dále. To je to, co jsem hledal a hledám nadále. Ale myslím, že teď je ten tým takový, jak jsem si představoval," uvedl Vladimír Darjanin.

Ten za týden nastupuje do funkce ředitele České filharmonie. "Myslím, že mám dobrou manažerskou výbavu, abych dokázal čelit tlakům, neutíkal, ale snažil se s lidmi hovořit. Nemam s tím žádný problém," doplnil. A v našem rozhovoru naráží na události kolem jeho úvah o odvolání kurátora Petra Nedomy z pozice šéfa galerie Rudolfinum.

"Ze zákona na to má právo. A když přichází, tak se baví s dalšími nastávajícími, které si tam chce pozvat. Ustanovil jsem si jakási kritéria a v určité fázi jsme měli špatnou komunikaci," řekl budoucí ředitel filharmonie. Stejné problémy naznačil i Petr Nedoma. Vladimír Darijan přiznal, že své názory upravil částečně na základě tlaku veřejnosti, nicméně prý nebyl rozhodnut, že chce Petra Nedomu odvolat.

I když s ním rozmlouváte dlouho a kladete mu stále obdobné otázky, stejně vám odpoví jen na to, na co chce. A tak na přímý dotaz, jestli je spokojený s faktem, že se na podzim stane novým šéfdirigentem filharmonie letos třiasedmdesátiletý Izraelec Elijahu Inbal, odpoví stejně vyhýbavě.

V případě šéfdirigenta Inbala Darjanin usiluje o zkrácení jeho pracovního úvazku ze tří let alespoň na dva roky. Na tom se ale zatím neshodli, a tak o tomto období mluví o období přechodném, během kterého bude hledat jiného šéfdirigenta - podle svých slov - světového jména.

Letos devětačtyřicetiletý Darjanin byl před čtyřmi lety generálním komisařem české účasti na výstavě Expo v Japonsku. V současné době je stále ředitelem hudebního festivalu Dvořákova Praha, který především koncertuje v Rudolfinu. Popřel ale, že by šlo o střet zájmů a že bude dodržovat podmínky při pronájmech sálu Rudolfina, jako mají ostatní pronajimatelé.

Vladimír Darjanin nastupuje na novou pozici s pověstí ředitele, který není úplně spokojený s okruhem svých nejbližších spolupracovníků a do novorenesanční budovy na vltavském nábřeží si přivádí vlastní tým. Je v něm komerční právnička i nová manažerka orchestru.

Svůj odchod z galerie jsem si představoval jinak

Jako blesk z čistého nebe přišla zpráva o tom, že by měl renomovaný a uznávaný kurátor Petr Nedoma skončit ve funkci šéfa výstavní síně Rudolfinum. Důvodem byla údajná nespokojenost nastupujícího šéfa České filharmonie, ve které Rudolfinum sídlí a jejíž je součástí, s prací Petra Nedomy. Spustila se lavina protestů, která ale ustala včera, když Nedoma oznámil, že ve funkci zůstává minimálně do konce tohoto roku.

Jestli je Vladimír Darjanin očima novinářů vnímám jako racionální manažer, kurátor Petr Nedoma je poněkud zjednodušeným nazíráním vnímaný jako emocionální umělec. I když se tomuto označení brání. "Pracuji s tvrdými čísly, pracuji s grafy, tabulkami s uměleckým materiálem, který mám na stole a který musím nějakým způsobem předložit veřejnosti. Jestli v tom byly nějaké emoce... Nedovedu si představit někoho, kdo by neměl určitou emoci, ať už pozitivní nebo negativní, kdyby mu bylo takovým způsobem naznačeno, že může po patnácti a půl roku skončit," uvedl Petr Nedoma.

Své emoce neskrýval ani při následujícím rozhovoru v pražském Rudolfinu, kde před stovkou novinářů oznámil, že v galerii i nadále zůstává v pozici šéfa Rudolfina. "Je to velmi osobní. Tuto galerii jsem v roce 1994 založil a vedu ji patnáct a půl roku. Jestli ji vedu dobře nebo špatně, to ať posoudí veřejnost. Každopádně jsem si svůj konec v této galerii představoval jinak," prohlásil.

A kurátor Petr Nedoma dál říká, že tyto události kolem spekulací o jeho odvolání mu dodali sebedůvěru, že jako kurátor jde správnou cestou a bude se snažit nezabloudit. Na druhé straně alespoň dva čeští současní umělci přišli o možnost vystavovat v zahraniční prestižní galerii.

"Pro mě je práce v této galerii doposud velmi důležitá. A jestliže mám připravený program na několik let dopředu, tak odvolání tohoto programu může také poškodit prestiž galerie i moji osobní. To znamená, že pokud tady ta možnost je, jsem otevřený vyjednávání a k jakémukoliv dalšímu jednání. Jestli se ovšem potom rozhodnu zůstat nebo nezůstat, to už si nechám pro sebe," doplnil Petr Nedoma.

V současné době se v galerii Rudolfinum odehrávají dvě výrazné výstavy. Spodní proud a výstava Damiena Hirsta. Co dalšího výrazného galerii připravuje do budoucna? "Je velká škoda, že došlo k těmto turbulencím. Měl jsem příležitost vyjednávat o převzetí výstavy spodní proud do zahraničí. V době, kdy jsem nevěděl, jestli tady budu dál pracovat, tak jsem všechna tato vyjednávání zastavil a bohužel se už těžko dají znova navazovat. Výstava se chýlí ke konci a to už je, tak říkajíc, pozdě," dodal Petr Nedoma.

Vášně vzbuzující kroky budoucího ředitele filharmonie byly zbytečné

Osm let stál v čele České filharmonie. Před pár týdny se stal šéfem resortu ministerstva kultury. Česká filharmonie a Galerie Rudolfinum je příspěvkovou organizací ministerstva. Do studia Radiožurnálu zavítal profesor Václav Riedlbauch.

Ten, uvedl, že Vladimíru Darjaninovi různá prohlášení před nástupem do funkce ředitele České filharmonie rozmlouval. Václav Riedlbauch totiž považuje tyto kroky, které vzbudily tolik vášní, za zbytečné. "Byl to případ i šéfdirigenta Inbala, který má nastoupit v září, a také tam byly nějaké potyčky z konce února, takže si myslím, že to bylo trochu zbytečné. Na druhou stranu chápu, že si chce vymodelovat svůj tým, to bych mu nezazlíval," řekl ministr s tím, že je rád, že se situace kolem České filharmonie zklidnila.

Tento rozruch ovšem podle něho ukázal na to, že Česká filharmonie je sledována jak odbornou, tak laickou veřejností, což ho potěšilo. "Že to vzbudilo vášně, není až tak negativní prvek. Apatie by byla horší, takže v tom vidím i pozitivní stránky," doplnil.

V době, kdy Vladimír Darjanin převezme vedení České filharmonie, bude i zároveň ředitelem festivalu Dvořákova Praha, který si najímá koncertní sály v Rudolfinu. Václav Riedlbauch upozornil, že ministerstvo kultury bude sledovat, zda dodržuje pravidla jako ostatní pronajímatelé. Případný střet zájmů bude jedno z prvních témat, který bude Václav Riedlbauch s Vladimírem Darjaninem řešit po jeho nástupu do funkce 1. července.

Václav Riedlbauch stál v čele České filharmonie osm let a celou tu dobu úzce spolupracoval s kurátorem Petrem Nedomou. "Považoval jsem ho za jednoho z nejbližších spolupracovníků. Protože si výtvarného umění vážím, mám ho moc rád, viděl jsem, že je to špičkový odborník, tak jsem do jeho činnosti nezasahoval ani nemluvil. Spíš nějaká přátelská konzultace. Velmi rád mě i zasvětil do svých plánů, tak jsem byl neustále ve hře. Přímé ovlivňování není ani úplně žádoucí, pokud nedochází k nějaké kolizi. Měl jsem s tím nejlepší zkušenosti... Toto je přesně příklad, když lidé mají k sobě otevřený vztah. Byl jsem jeho nadřízený, ale bral jsem ho spíš vždy jako svého kolegu, tak nepotřebujete vymezovat žádné kompetence, žádné zákony. Když ale potom něco zaskřípe, tak je na místě položit si otázku, jaké skutečné kompetence ředitel galerie má, zda je všechno v pořádku nebo by chtělo soukolí malinko opravit," dodal Václav Riedlbauch s tím, že je potřeba se podívat na postavení Galerie Rudolfinum v celku České filharmonie a zda je tento vztah ještě smysluplný.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: ela , vij
Spustit audio

Více z pořadu