Ztrátové dráhy platí svým manažerům drahé životní pojistky

16. prosinec 2009
Pod kůži

České dráhy platí skupince manažerů statisíce korun měsíčně na pojistky. Záležitost těchto netradičních požitků ve státem vlastněné, hluboce ztrátové firmě už doputovala na antimonopolní úřad. Top management drah si navíc nechává zpracovávat mzdy mimo podnikovou účtárnu. Náměstek ministra dopravy a člen dozorčí rady železnic připouští, že důvodem k nestandardnímu opatření může být závist běžných zaměstnanců.

České dráhy vyplácejí svým top manažerům měsíčně nebývalé vysoké částky na osobní pojištění. Na nestandardně vysoké bonusy byl už upozorněn Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pojistky zaměstnanců drah jsou podle zjištění Českého rozhlasu uzavřeny u životní pojišťovny AXA, tedy u společnosti, ve které dlouhou dobu působil stávající šéf drah Petr Žaluda.

České dráhy přispívají nemalými sumami na pojištění asi desítce manažerů a jejich blízkých spolupracovníků. Na tuto skutečnost upozornil počátkem listopadu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže anonymně jeden ze zaměstnanců personálního odboru Českých drah. Domníval se, že při uzavírání smluv mohl být porušen zákon o veřejných zakázkách.

Mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa potvrdil, že na úřad tato informace doputovala. "Úřad na ochranu hospodářské soutěže v minulých dnech obdržel anonymní podnět a v současné době se zjišťuje, zda spadá do kompetence našeho úřadu," řekl mluvčí.

Z informací už zmiňovaného zaměstnance drah vyplývá, že výše příspěvků na pojištění činí měsíčně až 85 tisíc korun na osobu. Navíc má podle téhož zdroje stejný okruh lidí sjednáno ještě rizikové pojištění. Na každého obdarovaného šťastlivce tak měsíčně odteče 13,5 tisíce korun. Podle upozornění, které dorazilo na antimonopolní úřad, jsou pojistky uzavřeny na tři roky. Po naplnění smlouvy mohou šéfové Českých drah s naspořenou částkou volně disponovat.

Poslali jsme proto generálnímu řediteli Českých drah Petru Žaludovi otázku, jak to je s jeho pojištěním a jestli mu dráhy skutečně platí na pojištění téměř 100 tisíc měsíčně. Na otázky zaslané SMS zprávou Žaluda odpověděl následovně:

"Ano, mám uzavřenou životní pojistku, na kterou mi může zaměstnavatel přispívat. Není to žádná novinka. Řídící orgány společnosti jsou o ní plně informovány. Pokud se jedná o odměňování, rád bych připomněl, že jsem jako jediný ředitel snížil svůj plat i platy celého managementu o 15 procent, zrušil bonusy za rok 2009 a omezil další výhody, například užívání služebních aut."

Protože se Žaluda odmítl vyjádřit k výši proplácené pojistky, zeptali jsme se ho znovu, jestli máme tedy námi zjištěnou výši považovat za potvrzenou. Žaluda však v další SMS zprávě znovu odmítl sumu prozradit. "Je to moje individuální pojistka, k jejím detailům se nebudu vyjadřovat," napsal.

Informace o vysokých pojistkách, za které dráhy zaplatí za dobu jejich platnosti milióny korun, potvrzuje i šéf Svazu Odborářů Služeb a Dopravy Jaromír Dušek, který byl členem dozorčí rady drah do letošního ledna.

"Tyto údaje jsem před řadou měsíců viděl také. V součtu jde téměř o 100 tisíc. Paradoxně je to jakési spoření pro vrcholový management. Navíc se realizuje ve společnosti AXA, ve které v době podpisu smluv stávající generální ředitel zastával významnou funkci. Za prvé je to nepochybný střet zájmů, za druhé je to neskutečná nemravnost," popsal odborář.

Jak už Dušek upozornil, Petr Žaluda členství v dozorčí radě pojišťovny AXA ukončil až letos v půlce září. Obrátili jsme se proto na pojišťovnu, aby se k informacím Českého rozhlasu vyjádřila. Její mluvčí Marek Zeman to však odmítl: "Vzhledem k povinnosti zachovávat mlčenlivost nejsme oprávněni sdělovat jakékoliv informace o konkrétních pojistkách, pojistnících nebo pojištěncích."

Odborář Dušek naznačuje, že právě informace o vysokých pojistkách manažerů drah byla jedním z důvodů, kvůli kterým musel letos na jaře opustit křeslo šéfa dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák. Ten chtěl za neobvykle vysoké požitky vedení drah odvolat. V dozorčí radě se však proti němu překvapivě postavili i zástupci železničních odborů a pro výpověď si k tehdejšímu ministrovi došel naopak Žák.

"Je to další střípek do mozaiky velmi podezřelého, netransparentního chování stávajícího managementu Českých drah. Nejen odborníci, ale už i laici nevěřícně kroutí hlavou, jak je něco takového v civilizovaném světě možné," dodal Žák.

Platy manažerů Českých drah zpracovává soukromá firma

Výplaty manažerů Českých drah nezpracovává podniková účtárna, ale soukromá firma ze severních Čech. Vedení drah tvrdí, že se tímto způsobem pokouší zjišťovat možnost outsourcingu, tedy oddělení této činnosti mimo společnost. Zaměstnanci železnice ovšem tvrdí, že mzdy nezpracovává firemní účtárna kvůli tomu, aby zůstaly utajeny částky, které management hluboce ztrátové státem vlastněné společnosti pobírá.

České dráhy mají vlastní ekonomický a mzdový útvar. Jeho chod stojí podle šéfa Svazu Odborářů Služeb a Dopravy Jaromíra Duška desítky miliónů korun ročně. Přesto mzdy nejvyššího managementu firmy zpracovává společnost Kodap z Liberce. Důvody neobvyklého opatření vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský:

"Postup je podobný jako v jiných velkých firmách. Ověřovali jsme možnost outsourcingu mzdové agendy, protože České dráhy musí příští rok razantně snížit náklady o miliardu korun v oblasti osobní dopravy. Souvisí to s těmito záležitostmi. Zda byl vyhodnocen záměr možného outsourcingu v tuto chvíli nevím, ale tyto náklady jsou součástí mzdových nákladů Českých drah, takže bych v tom neviděl velký problém. Výši platů managementů mohou kontrolovat dozorčí orgány společnosti."

Předseda Svazu Odborářů Služeb a Dopravy Jaromír Dušek, který se ještě jako člen dozorčí rady drah seznámil s informacemi o vyvedení mezd managementu mimo podnik, ovšem tvrdí, že jde o zastírací manévr.

"Pro dvanáct lidí na odměnách tam měsíčně běží zhruba 11 miliónů korun. Jestliže - podle údajů, které jsme obdrželi - generální ředitel tvrdí, že má pouze půl miliónu, tak se nad tím musím pousmát," řekl Dušek.

Český rozhlas už v minulosti oslovil další státem ovládaný gigant - ČEZ - jestli si vedení firmy ošetřilo mzdy podobným způsobem jako v Českých drahách. Podle informací z Čezu výplaty managementu zpracovává firemní účtárna a o možném outsorcingu této agendy mimo společnost se vůbec neuvažuje.

Vyvedení mezd managementu mimo dráhy tvrdě kritizuje i bývalý šéf dozorčí rady Zdeněk Žák. Předseda představenstva státních železnic Petr Žaluda před časem oznámil, že si snížil plat. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského vychází výše platu z manažerských smluv. Po snížení se má jeho mzda pohybovat kolem 400 tisíc korun hrubého měsíčně. Žák však namítá, že tuto informaci není kvůli vyvedení mzdové agendy do soukromé firmy možné ověřit.

"Nejhorší je fakt, že to nikdo nevíme. To, že ve státní firmě management provádí tak podezřelou transakci, že vybrané skupince lidí vyplácí platy přes cizí subjekt, je věcí naprosto nevídanou. Navíc mám za to, že nemáme nejmenší důvod věřit, že tato částka není mnohem větší. Prostá aritmetika ukazuje, že tam vznikají další otazníky. To, co dnes management Českých drah přiznává jako mzdy, může být směšně malá částka ve srovnání se skutečností," upřesnil Žák.

Odborář Dušek tvrdí, že k podobnému kroku nemá vedení drah žádný racionálně vysvětlitelný důvod. "Do dnešního dne je přes Kodap vypláceno 14 lidí a nikdo nezdůvodní, že je k tomu sebemenší důvod," dodal.

Zaměstnanci drah by svým šéfům mohli závidět

Proč si vedení Českých drah nechává zpracovávat mzdy soukromou firmou? Důvodem může být i zamezení možné závisti kvůli výši přijímaných požitků, připustil náměstek ministra dopravy a člen dozorčí rady Českých drah Pavel Škvára. Podle něho generální ředitel Českých drah pobírá měsíční mzdu zhruba 430 tisíc korun. "Minulý rok ani letos nebyly vzhledem k situaci na globálním trhu a výsledku firmy vypláceny žádné bonusy," doplnil.

Připustil, že nejvyšší vedení firmy má manažerský balík, jehož součástí je i pojištění. "Nejsem si úplně jistý, ale jde o pojistku asi 70 tisíc korun měsíčně ve vztahu ke generálnímu řediteli. Ostatní členové top managementu mají pojistky sníženy úměrně ke svému postavení," řekl Škvára.

Není podle něho výše pojistného vysoká? "Je třeba si uvědomit, že České dráhy jsou jedním z největších zaměstnavatelů v České republice. Je třeba také vidět postavení generálního ředitele Českých drah, který patří k nejvýše postaveným manažerům v České republice. Pak se můžeme bavit, zda výše odměn managementu a bonusy, které k tomu přináleží, jsou, nebo nejsou úměrné. Domnívám se, že to je na širší teoretickou debatu. Osobně v tom nevidím žádný problém," odpověděl.

Mzdy vrcholných manažerů Českých drah zpracovává soukromá liberecká firma Kodap. Škvára, člen dozorčí rady, je o této skutečnosti informován. "V některých společnostech, ať už se jedná o soukromé nebo polostátní, taková praxe je. Finanční záležitosti top managementu jsou zpracovávány jinde z toho důvodu, že to někdy nedělá dobrou krev mezi zaměstnanci. Jedná se o závist mezi lidmi - výši platů a některých bonusů někteří nejsou schopni přenést přes srdce," vysvětlil náměstek.

Až na začátku příštího roku se rozhodne o tom, jestli se malé soukromé letiště na východ od Prahy změní do tří let na mezinárodní terminál. Nedaleko Vodochod by pak mohlo denně přistávat a vzlétat 70 letadel. Obcím v okolí a občanským sdružením se rozšiřování letiště vůbec nelíbí. Nalaďte si Radiožurnál po 14. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autor: hrb
Spustit audio

Více z pořadu