Lyžování zdravotně postižených

6. duben 2005
Vaše téma

Naši zdravotně postižení sportovci sbírají ocenění na závodech u nás i v zahraničí. Mnoho například nevidomých nebo vozíčkářů by rádo sportovalo jen pro sebe, ve volném čase. K tomu však většinou potřebují doprovod, traséra, člověka, který je bude navigovat a pomáhat. Takových instruktorů je u nás stále málo. Pořad Vaše téma se dnes věnuje sportování, přesněji lyžování, zdravotně postižených.

Někteří noví instruktoři, kteří by učili lyžovat zdravotně postižené, by mohli vzejít ze speciálních oborů vysokých škol. Například v Peci pod Sněžkou se v těchto dnech učí desítky studentů Univerzity Karlovy.

Studentka: Zajímavá byla hodina s mentálně postiženými dětmi, byla perfektně připravená, hodina s lidmi, kteří mají amputovanou končetinu také.

Říká jedna z dívek. Studenti jsou předem připraveni teoreticky. Teď musí na sněhu zvládnout praxi.

Hruša: Vytvořili jsme metodické řady, didaktické postupy a studentům tyto pomůcky přibližujeme, mají za úkol se s nimi seznámit a naučit základní dovednosti, aby byli schopní učit lyžování postižené začátečníky.

Vysvětluje Jan Hruša z katedry sportů v přírodě Karlovy univerzity. Studenti se například vžívají do role člověka po amputaci nohy nebo vozíčkáře.

Hruša: Mají možnost vyzkoušet si lyžování vozíčkářů, mají k dispozici jejich výstroj, pomáhají si při výuce sami, navzájem si poskytují ochranu a učí se základní pohyby sjíždění a zatáčení tak, jak to dělají začátečníci vozíčkáři. Několik studentů nám řeklo, že jedním z nejvýraznějších zážitků pro ně bylo lyžování s mentálně postiženými. Jan Hruša dodává, že každý takový člověk je jiný a každý potřebuje zvláštní přístup.

Hruša: Jako demonstrátory máme zdravotně postižené, kteří studentům předvádějí své schopnosti, dovednosti a studenti s nimi prožívají výcvik, zkoušejí různé hry, které navozují pohyb na lyžích.

Vysokou odbornost musí mít podle Jana Hruši instruktoři zrakově postižených.

Hruša: Při výuce je jedno z nejzákladnějších hledisek bezpečnost. Zpočátku výuka probíhá v osobním kontaktu s trasérem, ten se postiženého dotýká a vede ho. Také využíváme různých pomůcek, které spojují traséra s postiženým, například různé spojovací tyče. Vrcholem je lyžování na běžeckých i sjezdových lyžích. Trasér musí být na velmi vysoké úrovni spolupráce s postiženým, znát přesnou terminologii, mít domluvená pravidla, aby nedošlo ke zranění.

autor: blč
Spustit audio

Více z pořadu