Možnosti reklamace zboží

7. duben 2005
Vaše téma

Víte v jakém případě můžete zboží s vadou reklamovat? Tím se budeme zabývat právě nyní v pořadu Vaše téma. Také se dozvíte, jestli vůbec může prodejce nabízet ve svém obchodě zboží poškozené nebo kazové vedle stejného, ale nepoškozeného výrobku. Může člověk žádat například o slevu pokud zjistí, že je třeba svetr špinavý nebo má díru?

Žádat o slevu například na špinavé zboží zákazník samozřejmě může. Většinou mu ale prodejce nabídne zboží jiné, které podobné vady nemá a může ho prodat za plnou cenu. V obchodě také třeba najdete stejné zboží, ale s kazem, na které pak prodejce slevu nabízí. Zboží však musí být podle právníka Jakuba Pohla dobře označené a nesmí být smíchané se zbožím bez vady.

Pohl: Mělo by na něm být vyznačeno, nebo prodávající má povinnost informovat kupujícího, že se jedná o zlevněné zboží, právě vzhledem k závadě a také by se mělo prodávat odděleně od ostatních věcí.

Jinak je to u potravin, u nich je pouze osmidenní spotřební lhůta a nesmí se po této době prodávat. V některých prodejnách například dávají také slevu na zboží, které má třeba spotřební lhůtu do následujícího dne. Musí být ale vyznačeno, proč sleva je.

Kdy může zákazník zboží reklamovat? Jde to vždy, když vadu zjistí?

Úplně pokaždé to samozřejmě nejde. Zákazník může reklamovat zboží hned, jak zjistí nějakou vadu, třeba když přijde domů. Reklamace může proběhnout také například až po roce užívání předmětu, vždy pouze do konce záruční lhůty. Ta je u většiny spotřebního zboží 2 roky.

Pohl: Záruka spočívá v tom, že zboží by mělo mít určité vymezené vlastnosti po dobu trvání záruky a nevztahuje se na vady, které nastanou opotřebením, užíváním.

Pokud zákazník výrobek vůbec nepoužil a jsou u něho ještě cedulky z obchodu, může ho s vadou vrátit nebo vyměnit prakticky vždy. Tam žádné problémy podle zkušeností právníků nebývají.

Pohl: Pokud si koupíte kalhoty a ušpiníte je, tak takovou reklamaci jako vadu uplatňovat nelze. Je-li však třeba rozpáraný šev, tak je to pravděpodobně možné.

Rozdíl mezi opotřebením věci a vadou je daný zákonem. Co má ale dělat člověk, který se s prodejcem neshodne na tom, jestli jde o opotřebení, nebo o vadu výrobku?

Zákazník má vždy možnost obrátit se na někoho, kdo tyto rozdílné názory posoudí. Může to být například Česká obchodní inspekce. Podnikateli pak hrozí pokuta v případě, že má pravdu zákazník. Kupující se také může obrátit na soudního znalce.

Pohl: V takovémhle případě bude rozhodující posouzení znalce, například prochodí-li se boty během 14 dnů, tak se zřejmě nejedná o běžné opotřebení.

autor: Hana Jurášková
Spustit audio

Více z pořadu