Pravidla na vodě, vodácký sport

20. červen 2006
Vaše téma

Počasí se svými vysokými teplotami jako by nahrálo našemu dnešnímu tématu dne. Budeme si povídat o vodácích, taky o jízdě na motorových člunech a o pravidlech, která k tomu patří. Od letošní sezóny má platit nová vyhláška, právě pro tento provoz. Na řeky už se jezdí a tak bychom měli o pravidlech na vodě něco vědět.

Jaká ta pravidla vlastně jsou? Je to zákon o vnitrozemské plavbě a pak vyhláška, která říká, jaká plavidla a také za jakého technického stavu mohou na vodu vůbec vyjet.

Měl by se s ní tedy seznámit každý, kdo se na řeku nebo na přehradní nádrž chystá.

Dalo by se to přirovnat k motorismu a k tomu je povinností mít technický průkaz.

Tak to je jedna povinnost, která ale asi nebude tak důležitá pro vodáky na kajacích nebo na raftech.

Není to tak úplně pravda a ředitel odboru plavby a vodních cest Ministerstva dopravy Vít Šimonovský vysvětluje proč.

Šimonovský: Zase bych to přirovnal k silniční dopravě, bez ohledu na to, jestli je na silnici motorista, chodec nebo cyklista, všichni musí dodržovat pravidla silničního provozu. Existují pravidla plavního provozu a bez ohledu zda je plavidlo motorové či bezmotorové, musí být dodržována.

A kde vlastně najdeme všechna pravidla, kam se s motorovým člunem smí? Třeba někdo chce jet po řece, kde nikdy před tím nebyl.

Tak to je asi častá otázka.

Šimonovský: Platí princip, že existuje svoboda plavby. To znamená, není-li stanoveno speciálně jinak, je možné v zásadě plout na všech našich tocích a nádržích, které jsou vodními cestami. Vyhláška 241 z roku 2002 stanoví přesný seznam vodních toků a nádrží, kde plavidla vybavená motory nesmí plout. Vedle toho ještě vodní zákon říká, že se nesmí plout na ochranných pásmech vodních zdrojů I. stupně a na rybářských nádržích.

Pro plavbu s motorovými čluny platí také to, že takové čluny nesmějí ohrožovat jakost a zdravotní nezávadnost vody a i paragraf o tom, že řidič plavidla nesmí ohrozit ty, kteří se tu rekreují.

Šimonovský: To znamená, že musí řídit plavidlo takovým způsobem, aby byl schopen vyhnout se případnému plavci, nesmí jezdit vyšší než povolenou rychlostí, jezdit způsobem, který by ohrožoval ostatní účastníky plavního provozu, čímž se myslí i ti plavci.

Jak je to s rychlostí? Čluny někdy dokáží jet velmi rychle a to se asi plavcům ve vodě moc nelíbí.

Zcela přesná rychlost, která se nesmí překračovat podle Víta Šimonovského stanovená není. Ale je tu věta, ze které se to dá odvodit. Na našich vodních cestách platí, že plavidla musí plout ve výtlačném režimu plavby a současně nesmí překročit rychlost 25 kilometrů v hodině.

Co výtlačný režim plavby je?

Znamená, že při plavbě je pořád trup lodi ve vodě, že je ponořený. No a pokud by loď jela takovou rychlostí, že by najednou začala klouzat po hladině, to se může stát i při nižší rychlosti než je 25 kilometrů, tak to už je chyba, to je zakázáno. Zda jede ve skluzu, to si může zkontrolovat každý, kdo má takovou loď na vodě na dohled. Jsou ale na našich vodách i takové úseky označené ve vyhlášce, kde je skluz po hladině výslovně povolen .

Kdo vlastně všechno kontroluje?

Je to státní plavební správa a policie. Kontroly jsou možné na břehu i na vodě.

autor: vva
Spustit audio

Více z pořadu