Nekvalitní paragony a případná reklamace zboží

1. březen 2005
Vaše téma

Vaše téma se dnes věnuje problémům s účtenkami, které nám obchodníci vystavují při nákupu zboží. Pokud je obchodníci tisknou na takzvané termpopapíry, často blednou do té míry, že se po několika měsících stávají nečitelnými. Naše posluchačka se ptala, kdo je za takové nekvalitní paragony zodpovědný a na to bychom teď měli odpovědět.

Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivany Pickové, nese zodpovědnost za nekvalitní účtenku jednoznačně prodávající.

Picková: Ten by měl zajistit, aby paragon vydržel celou záruční dobu. Jedná se o jeden z nejdůležitějších dokladů s nímž je možná reklamace, takže by se nemělo stávat, aby vybledl po jednom měsíci. U spotřebního zboží by měla tedy účtenka zůstat čitelná alespoň dva roky. Nečitelný paragon při reklamaci neplatí. To ale neznamená, že zboží nemůžeme reklamovat jinak, než prostřednictvím dokladu o zakoupení.

Picková: Spotřebitelé mohou reklamovat i s výpisem z účtu nebo pomocí svědectví kamaráda, kolegy, který pozitivně ví a může potvrdit, že v daný okamžik bylo v dotyčném obchodě zakoupeno konkrétní zboží. Stačí přijít za obchodníkem, pouze pokud nebude reklamace přijata, nezbývá než se obrátit na soud.

Jestliže nechceme reklamaci bez platné účtenky riskovat, měli bychom v případě, že paragon začíná blednout, požádat obchodníka o vystavení nového dokladu o koupi. Musíme to ale udělat včas, tedy ještě v době, kdy jsou údaje na účtence alespoň částečně viditelné.

Picková: Nový paragon už nemusí obchodník vyjíždět z pokladny, ale může jej vystavit na papíru, opatřit razítkem prodejny, uvést o jaké zboží se jednalo, kdy bylo zakoupeno a vše stvrdit svým podpisem.

Mezi obchodníky, kteří tisk účtenek na termopapíry používají, patří například společnost TESCO. Podle Jany Matouškové z tiskového oddělení, firma o možném zhoršení čitelnosti účtenek ví a bez komplikací, v případě potřeby, vystavuje účtenky nové nebo přijímá reklamace na základě paragonů horší kvality.

Matoušková: Přijde-li k nám zákazník s reklamací výrobku a má paragon vybledlý, můžeme vystavit nový nebo vyřídit reklamaci na základě paragonu doneseného.

Vstřícně se k blednoucím paragonům staví i ostatní oslovení prodejci, kteří termotiskárny používají. Na to se také zákazníci, kteří si včas nezajistili účtenku novou, nakonec musí spolehnout, protože Česká obchodní inspekce proti paragonům vytištěným na nekvalitním termopapíře prakticky nemůže zasáhnout, zdůrazňuje mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Fléglová: Za vyblednutí dokladu o koupi nemůže být uložena žádná sankce, protože prodávající svou povinnost splnil, doklad vydal a ostatní zákonem řešeno není.

autor: nak
Spustit audio

Více z pořadu