Ztráta osobních dokladů

2. září 2005
Vaše téma

Pokud patří mezi ztracené doklady řidičský průkaz, povedou naše kroky na příslušný odbor obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo na magistrát města, kde máme trvalé bydliště. Postup vysvětluje Josef Mihalík, ředitel odboru dopravně správních agend pražského magistrátu.

Josef Mihalík: Tam si vyžádá žádost, tu vypíše a k té žádosti přiloží fotografii 3,5x4 cm a doklad totožnosti. To znamená, musí mít občanský průkaz. Pokud nebude mít občanský průkaz nebo tam došlo i ke ztrátě občanského průkazu, musí nejdříve na policii, aby dostal náhradní doklad. To je ten papírek, kde má napsaný trvalý bydliště a pak samozřejmě k tomu musí doložit doklad, kde je fotografie. To znamená aspoň cestovní pas.

Náhradní doklad má ale jedno omezení, se kterým musí řidič počítat. Nesmí se s ním vycestovat mimo republiku. Při ztrátě řidičského průkazu také počítejme s poplatkem 50 korun. A jak je to s dokladem, který vlastní od 15ti let každý z nás? Tedy se ztrátou občanského průkazu. Situace je podle mluvčí Ministerstva vnitra Radky Kovářové podobná.

Radka Kovářová: Jsme povinni neprodleně ztrátu nebo odcizení občanského průkazu nahlásit na kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo na kterýkoliv matriční úřad.

Na úřadě dostaneme potvrzení o tom, že jsme ztrátu řádně a včas nahlásili. Zcizení můžeme nahlásit i na policii. Ovšem poslouchejte pozorně, co s tímto potvrzením ve formě listu můžeme a co ne?

Radka Kovářová: Protože tento papír neobsahuje naší fotografii a může se stát, že nahlásíme úředníkům jiné údaje než pravdivé, tak proto tento papír nebo toto potvrzení není veřejnou listinou a není to náhradní doklad totožnosti.

A co tedy máme používat po dobu, než dostaneme nový občanský průkaz?

Radka Kovářová: Pro tu dobu, než my si zažádáme o nový občanský průkaz a než úředníci tu naši žádost vyřídí, to znamená do lhůty 30 dnů, pak můžeme na úřadech používat například cestovní pas, který veřejnou listinou naopak je.

A zajímalo by vás, kolik taková ztráta nebo odcizení občanského průkazu bude stát?

Radka Kovářová: Vzhledem k tomu, že tady se bavíme o případech ztráty nebo odcizení, tak musíme zaplatit při vzniku nového občanského průkazu poplatek správní ve výši 100 korun.

Pokud bychom si nestihli zažádat o nový občanský průkaz ve lhůtě do 15 dnů od nahlášení ztráty, pak by šlo o přestupek, kde jsou možné sankce až 10 tisíc korun. A ještě o jedné ztrátě dokladů si řekneme. V cizině se ztráta může týkat jak našeho občanského a řidičského průkazu, tak i cestovního pasu. V takové situaci je bez výjimky jediná cesta. Nahlásit ztrátu nebo odcizení na místní policii. Jak říká ředitel konsulárního odboru Ministerstva zahraničí Ivan Záleský, je to důležité zejména proto, že o ztrátě musí mít člověk v ruce potvrzení.

Ivan Záleský: To není samoúčelné. To má jednu důležitou funkci. S tímto potvrzení potom se musí dostavit na náš zastupitelský úřad.

Právě tady je možné podat žádost o vydání nového cestovního pasu. Pokud ale do konce pobytu nezbývá už moc dní nebo týdnů, pak můžeme na zastupitelském úřadě žádat jen o tak zvaný cestovní průkaz.

Ivan Záleský: To znamená, je to cestovní průkaz, který je vlastně jakoby náhradou cestovního dokladu regulérního. Je to v podstatě normální cestovní doklad s územní a časovou platností omezenou na účel cesty, zejména k umožnění návratu toho českého občana do České republiky.

Tento náhradní cestovní doklad, který vyhotoví zastupitelský úřad, plně poslouží českému občanovi i pro zbytek dovolené v cizím státě. Při dalším pobytu je ale lépe zažádat na místě rovnou o nový pas. Potvrzení tamní policie o ztrátě dokladu v cizině si zase uschováme až půjdeme žádat o nový cestovní pas české úřady doma.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: vva
Spustit audio

Více z pořadu