Rozhovor s poslancem Borisem Šťastným

Dobrý podvečer u vysílání Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu, od mikrofonu dnešních Dvacet minut vás zdraví Martin Veselovský. Po více než roce a půl se do centra pozornosti opět dostává návrh na zákaz kouření v restauracích a v jiných veřejných prostorách. Poté, co z Poslanecké sněmovny odešel po volbách největší propagátor zákazu kouření, lidovec Janeček, ujal se tohoto úkolu občanský demokrat a místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Boris Šťastný. Pane poslanče, vítám vás v dnešních Dvaceti minutách.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Dobrý večer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dodejme ještě, že v následujícím rozhovoru se kromě kouření a nekouření budeme věnovat také vztahu lidovců ke zdravotnické reformě a pravděpodobně také regulačním poplatkům ve zdravotnictví. Ale na úvod, jste kuřák, pane poslanče?

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Ne, nejsem kuřák a nikdy jsem nebyl.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Byl byste ve střetu zájmů, kdybyste byl kuřák a prosazoval jste novelu onoho zákona, o kterém budeme mluvit.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
To já si nedovedu představit, jak to komentovat. Zákon o střetu zájmů, asi na takový střet zájmů nepamatuje, ale já jsem opravdu nikdy nekouřil a nepokládám to za, nepokládám to za věc, kterou já bych někdy s takovou věcí začal, takže ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak jste přišel na to, že budete prosazovat přísnější zákaz kouření.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Tak já musím říct, že já jsem se problematice, problematice kouření nebo ochrany veřejnosti před škodlivými vlivy kouření věnoval už v minulosti poměrně dlouho. Faktem je, že možná ty kořeny jsou v mé rodině, já pocházím z několik generací zpět z lékařské rodiny, můj otec sám je pneumologem čili plicním lékařem, který celý svůj život zasvětil, zasvětil léčbě nádorových onemocnění. A samozřejmě to může být velký, velký základ, který mi dal do budoucna řadu informací.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Všechny ty předchozí pokusy zakázat kouření v restauracích a v dalších veřejných prostorách se nepodařily z různých důvodů. Tak se vás ptám poté, co ta vaše novela prošla prvním čtením, kolikaprocentní šanci podle vás má, že projde celým parlamentem a že ji podepíše prezident České republiky.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Já to nedokážu odhadovat, za tu dobu projednávání celé té novely, která je více než roční, se řada věcí mění. Mění se společenská atmosféra, mění se postoj médií, mění se situace v zahraničí, mění se i jednotlivé pozměňující, mění se i samotná novela vlivem těch jednotlivých pozměňujících návrhů. Čili takovouto percentuelní, takovéto percentuelní hodnocení já jsem připraven dát až poté, co projde třetím čtením v Poslanecké sněmovně, teprve potom.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A kdyby prošla třetím čtením v Poslanecké sněmovně, tak už se dostáváme přes padesátiprocentní pravděpodobnost?

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
No, tak velmi důležité bude, jak se k celému zákonu postaví Senát. Jak vy víte, tak v Senátu se ozývají hlasy, které nepříliš povzbudivě hodnotí naše snahy o zpřísnění regulace kouření ve veřejně přístupných prostorách, zejména v restauracích a jím podobným zařízením. Čili bude na nás a mým úkolem je nejprve pokusit se před svými kolegy v Poslanecké sněmovně obhájit ty všechny návrhy, vysvětlit jim a podrobně se snažím vysvětlovat jim odbornými argumenty a věcnými argumenty ty jednotlivé návrhy a jednotlivé nutné regulace nebo navrhované regulace. A teprve potom bude úkol, pokud se podaří tuto první část překonat, tak pokusit se přesvědčit kolegy senátory.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak se zeptám jinak, pane poslanče Šťastný, máte předjednánu podporu alespoň mezi svými kolegy, mezi občanskými demokraty v Poslanecké sněmovně?

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Je to tak, že pro velkou většinu nebo s velkou většinou toho zákona nebude určitě problém, pokud se to týká ochrany dětí, ochrany, ochrany nekuřáků ve veřejně přístupných prostorách mimo stravovací zařízení. Nejednota jak v našem poslaneckém klubu, ale napříč politickým spektrem, napříč celým politickým spektrem, je samozřejmě v té věci, která je mediálně nejzajímavější a ve společnosti nejvíc diskutovaná, a to je regulace kouření v hostinských zařízeních. Tam určitě nějaká, nějaké jednotné hlasování nelze očekávat. A nebude to určitě ani hlasování politické a rozhodování po stránce politické, ale spíše každý poslanec vyjádří svůj názor.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když už jste mluvil o tom, že do značné míry klíčovým bude názor horní komory parlamentu, tak předpokládám, že vašeho spolustraníka, senátora pana Kuberu asi nepřesvědčíte o tom, aby zvedl ruku pro váš, pro vaši novelu zákona.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Já se pokusím nyní dospět k nějakému cíli v Poslanecké sněmovně. Poté, jakmile budeme vědět konečnou podobu toho zákona, protože je tam více než dvě desítky pozměňujících návrhů, tak teprve začnu jednoho po druhém ze svých kolegů senátorů přesvědčovat. Jestli někoho přesvědčím, nebo ne, to už je věcí druhou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jen podotýkám, že hostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu je poslanec za ODS Boris Šťastný, tímto místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví a hovoříme o už několikáté v řadě novele zákona, která by měla zpřísnit zákaz kouření jednak ve veřejných prostorách a také v hostinských zařízeních neboli v restauracích. Proč by se vlastně mělo zakázat kouření v restauracích, pane poslanče.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Hovoříteli o restauracích, tak v současné době ten stávající zákon, který platí od roku 2005, vlivem nejrůznějších pozměňujících návrhů a tříletého projednávání tehdy je nejednoznačný, nenabízí dostatečnou ochranu nekuřáků v těch veřejně přístupných prostorách. A současný stav je takový, že vedle sebe u jednoho stolu de facto nebo u dvou stolečků může sedět kuřák s nekuřákem a v podstatě není žádná, žádná ochrana nekuřáků před škodami působenými pasivním kouřením. Čili my se snažíme navrhnout, navrhnout regulaci, která by šla s běžným světovým trendem ve vyspělých zemích, to znamená ve Spojených státech, Kanadě, Austrálii, v Evropě s většinou Německa, s Itálií, Francií, Anglií, a tak dále. A snažíme se najít kompromis v Poslanecké sněmovně, jak ochránit nekuřáky, včetně malých dětí, astmatiků, nemocných lidí, právě i v restauračních zařízeních, protože v těch ostatních veřejně přístupných prostorách to takový problém není. Dnes už je zakázáno kouřit v nemocnicích, školách, kinech, divadlech, veřejné dopravě, a tak dále. Skutečně největší ta debata se točí jako obvykle okolo restaurací.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, a protože to je největší debata a točí se právě kolem restaurací, tak si řekněme, kde je, takříkajíc, jádro pudla. Restaurace není úplně klasický veřejný prostor v tom slova smyslu, jak můžeme chápat zastávku autobusovou či nádraží, či nemocnici, je to vesměs soukromé zařízení, do kterého dobrovolně vstupujete za účelem toho, abyste tam strávil nějaký čas. Tak se ptám, proč by si nemohl například majitel toho zařízení říci, moje restaurace prostě bude kuřácká.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Ano, to je velmi správná otázka, kterou dostávám velmi často. Je potřeba odlišit pojem veřejný prostor, jehož definice je také velmi vágní, a veřejně přístupný prostor, to je první věc. Restaurace určitě není veřejným prostorem, je veřejně přístupným prostorem. A druhou věcí je postavení restaurace z hlediska jejího vlastnictví. Vy jste hovořil, že jsou soukromé, ale vezměte si i školy, nemocnice, kina, divadla i ostatní, i doprava veřejná může být soukromá, často bývá veřejná, bývá soukromá. Jsou zde soukromé nemocnice a do budoucna jich bude, bude nepochybně většina. Čili zde se ptáme, nakolik stát má právo nebo nemá právo vstupovat do soukromého vlastnictví v případě, že jde o veřejně přístupný prostor nebo prostor, kde jsou poskytovány služby veřejnosti, což je živnost, živnost nazvaná hostinskou činností. A regulovat zde podnikání, regulovat zde výkon, výkon takových služeb nebo provozování takových služeb.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Promiňte, pane poslanče, čistě principiálně, když to slyším od vás, jakožto zákonodárce za Občanskou demokratickou stranu, která v mnoha svých programech pro mnoho minulých voleb měla, řekněme, na jednom z prvních míst postavení jednotlivce, co nejmenší míru regulace ze strany státu, co nejmenší roli státu. A vy tady teď říkáte, pojďme tu roli státu o něco rozšířit a pojďme regulovat právě ten v podstatě soukromý, veřejně přístupný prostor.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Ne, já říkám, pojďme dát jasný systém do regulace v této oblasti, jasně definujme, zda takováto regulace je oprávněná, či nikoliv. A v tom se možná můžeme, mohu lišit od některých odpůrců takovýchto návrhů, kdy já tvrdím, že takováto regulace je oprávněná, nejenom, že je běžná dnes, i se s ní setkáváme v řadě ohledů, ale je oprávněná, a to z důvodu, z důvodu, že chráníme lidský život a lidské zdraví, což je dáno mimo jiné článkem jedenáct listiny, čili je dáno Ústavou České republiky, která každému občanovi naší země, a je tomu tak i ve všech vyspělých zemích, nabízí ochranu jeho zdraví. Je potřeba si uvědomit jednu věc. Jestliže například máte, máte dům a vedle vašeho domu někdo postaví fabriku, chemičku a bude vypouštět jedovaté plyny, vy s největší pravděpodobností za nějakou dobu prokážete, prokážete vinu v případě, že onemocníte třeba rakovinou takovéto fabrice. U, řekněme, věcí, jako je, jako je kouření v uzavřených prostorách ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já se omlouvám, pane poslanče, mě tak napadá, že kdyby vedle mého domu někdo chtěl stavět fabriku, tak pravděpodobně budu asi celý ten proces napadat ve správním řízení.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Dobře, ale vezměte si, že někdo postaví nedaleko vašeho domu, vašeho bydliště, ve vaší obci nějakou továrnu, můžete ho napadat, nemusíte, prostě taková továrna vznikne a potom zničehonic začne produkovat jedovaté látky, vy se otrávíte, dostanete, dostanete rakovinu. Tak můžete takovou věc snadno prokázat, jednoduchý příklad jsou třeba katalyzátory automobilů a bezolovnatý benzin. Společnost se v minulosti v mnoha případech rozhodla regulovat ve prospěch zachování lidstva a ochrany lidského života a zdraví životy jednotlivců, je to třeba očkování. Kdyby se nezavedlo povinné očkování pro děti, tak by nepochybně miliony a možná i miliardy lidí umíraly na, na škodná ..., infekční choroby, kdyby se nezavedly katalyzátory v autech a bezolovnatý benzin, dostávalo by se do přírody tolik olova, které bychom dostávali do lidského těla, že by bylo časem smrtelné. Prostě těch příkladů je strašná spousta a já jsem přesvědčen, že jsme oprávněni v tomto případě přistoupit k regulacím na ochranu lidského života a zdraví.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A já tu otázku, pane poslanče Šťastný, ještě otočím. Jaká je motivace vlastně k tomu zakázat kouření a teď ta moje otázka pramení také z údajů, které jsou v důvodové zprávě k vaší novele zákona tři sta sedmdesát devět o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky a dalšími věcmi, protože tam jsou údaje o tom, kolik lidí ročně zemře na následky, vrtíte hlavou.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Je to, je to jinak. Jeden přístup je, že budeme říkat člověku, co má nebo co nemá dělat. To já nedělám. Tento zákon má naprosto odlišný účel, a to je potřeba si uvědomit. Někteří oponenti říkají, vždyť já si mohu kouřit, jak chci, jaký je rozdíl, jestli vykouřím pět cigaret nebo sním, sním vepřovou a vypijou pět lahví, lahví vína. Ano, přesně, to je pravda, každý člověk má právo se rozhodnout, dospělý člověk, jestli bude kouřit, nebo nebude kouřit a jak se svým zdravím bude nakládat. Do toho já nikomu mluvit nebudu, to je každého právo. Druhou věcí však je, jestli máme právo ve veřejně přístupném prostoru ničit zdraví svého okolí. A já tvrdím, že svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda druhého člověka.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je známá definice. Ta moje otázka ale směřovala k tomu, jestli opravdu motivací ke změně zákona je tento v podstatě čistý altruismus a starost o blaho bližního, anebo jestli ve vás dřímá, řekněme, možná skrytý ekonom z oblasti zdravotnictví a uvažuje o tom, že tím, že bude zakázáno kouření ve veřejně přístupných prostorách, tak se budou snižovat na náklady léčení oněch lidí, kteří například zemřou či onemocní na následky kouření.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Motivací tohoto zákona a mojí primární motivací je ochrana, ochrana nekuřáků, ale de facto i kuřáků právě proti, proti jedovatému tabákovému kouři. Čili je to právo člověka na to dýchat, nedýchat šedesát sedm nádorotvorných látek všude tam, kde, kde on se pohybuje. To je, a jde o veřejně přístupný prostor, nejde o jeho soukromý prostor, byt, a tak dále. Druhou, druhou věcí, na co vy narážíte, je ekonomika. To je věc úplně odlišná. Tady je potřeba si uvědomit, že stát povolil nikotin jako legální návykovou látku, čili prodej tabákových výrobků je legalizací prodeje jedu, který je obsažen šedesáti sedmi nádorotvorných látek, dalších více než čtyř tisíc škodlivých látek v tabákovém kouři a stát toto povolil za určitých podmínek. Samozřejmě za to vybírá spotřební daň nebo jiné druhy daní a snaží se současně ty škody, které tímto povolením způsobil, nějakým způsobem si kompenzovat. A logicky se ve všech vyspělých státech snaží nějakým způsobem regulovat prodej tabákových výrobků, snaží se omezovat spotřebu tabákových výrobků, ale to je věc druhá, to je na celou knihu, na akademickou debatu o ekonomice kouření. A myslím, že o tom tady nehovoříme a o tom tento zákon není. To je skutečně o ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, na to jsem se, na to jsem se ptal.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
... škodách působených tabákovými výrobky, alkoholem a dalšími návykovými látkami z hlediska zejména konání jednotlivce vůči svému okolí.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím v těchto dvaceti minutách Radiožurnálu poslanec za ODS a místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Boris Šťastný. Hovořili jsme zejména o novele zákona, která by mohla přinést přísnější zákaz kouření. Teď se dostaňme k obecnějšímu tématu, ale také zdravotnickému. Pane poslanče, místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka předevčírem demonstrativně nezaplatil při návštěvě lékaře v brněnské Fakultní nemocnici svaté Anny regulační poplatek s odkazem na výzvu, kterou podepsal, ta výzva je proti těmto poplatkům. Sociální demokraté tvrdí, že poplatky zejména u dětí jsou nemravné, naopak váš čestný předseda a prezident Václav Klaus ve včerejší debatě s Janem Švejnarem řekl, že poplatky pro děti nejsou zločinem. Já se vás ptám, jak by mělo být podle vás naloženo s lidmi, kteří poplatky neplatí.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Tak za prvé já bych rád řekl, že vůbec nerozumím aktivitám zákonodárců a veřejných, jiných veřejných osob, veřejně činných osob, kteří takto demonstrativně porušují zákon. Prostě tady žijeme v demokratické společnosti, máme tady zákonodárný proces a my jsme schválili zákon, možná se to může opozici nelíbit, je potřeba, aby příště se snažila vyhrát, vyhrát volby svými, svými argumenty a svým programem a schválila zákony jiné, které jí odpovídají. Ale pokud zákon platí, tak je potřeba ho dodržovat a jakékoliv navádění, ať už jde o politiky, umělce a jiné veřejně činné osoby k nedodržování zákona, je pro mě naprosto nepochopitelné. Je to úplně stejné, jako kdyby někdo nesouhlasil s tím, že se nemá dodržovat v obci padesátikilometrová rychlost, protože byl schválen ten či onen silniční zákon a jezdil proto stovkou. To je pro mě nepochopitelné.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ten, ten bude s velkou pravděpodobností výrazně pokutován podle novely silničního zákona.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Ale to je pro mě, to je pro mě naprosto nepochopitelné, já rozumím všem legitimním krokům, rozumím tomu, že sociální demokracie spolu se zbytkem opozice podala ústavní stížnost. Já bych vyčkal na rozhodnutí Ústavního soudu, neovlivňoval bych ho, já jsem na devadesát devětcelých devět procent přesvědčen, že veškeré naše návrhy a celý ten zákon je v souladu, v souladu s Ústavou České republiky. A druhou věcí je vůbec debata o tom, o tom, proč jsme poplatky zaváděli.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tu debatu necháme, s dovolením, na jindy a ještě je nutno říci, že kromě sociálních demokratů, kteří nejsou jedinými, kdo má výhrady ke zdravotnické reformě, tak včera také zasedal celostátní výbor KDUČSL, oni se usnesli, že nesouhlasí se čtyřmi ze sedmi zdravotnických zákonů v rámci reformy, které hodlá předložit Poslanecké sněmovně ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Lidovci nechtějí, aby mohly zdravotní pojišťovny jednak vytvářet zisk, který by neinvestovaly zpátky do pacientů, a jsou také proti tomu, aby byly nově vznikající univerzitní nemocnice akciovými společnostmi. Ptám se, jestli by na těchto tématech měla existovat koaliční shoda, než půjdou do legislativního procesu.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Prosím vás, strana lidová podepsala koaliční dohodu, podepsala programové prohlášení vlády, připojila se ke všem návrhům, které tam byly, které tam byly ustanoveny. A pro mě je to věc zcela nepochopitelná. Já opravdu od některých poslanců KDUČSL ve zdravotním výboru jsem nikdy neslyšel věcné argumenty proti takovýmto věcem. Já jsem člověk velmi pragmatický, který se, který zde v Poslanecké sněmovně je první volební období, a řadu věcí se v oblasti zdravotnictví, kterému se dlouhodobě věnuje a podrobně věnuje, dívám, dívám se zdravým rozumem, pragmaticky a hledám věcné argumenty. Mnohdy jsem za to kritizován, že nehledám tolik ty politické. Ale já jsem opravdu ty věcné argumenty od KDUČSL neslyšel, proč by neměly existovat, proč by nemohly existovat zdravotní pojišťovny, které vytváří zisk, proč by neměly pojišťovny vytvářet zisk, vždyť je to klasický trh, klasické podnikání jako každé jiné a proč by nemohly vzniknout univerzitní nemocnice jako akciové společnosti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane poslanče, zůstaňme, zůstaňme spíš u té formy, tato debata by asi musela probíhat například s lidoveckým poslancem Hovorkou, aby vám argumentoval proti. Já tady od toho, s dovolením, nejsem. Na druhou stranu se znovu ptám. Vyplývá podle vás tedy z koaliční dohody povinnost lidovců akceptovat tu podobu oněch sedmi zdravotnických zákonů?

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
No, samozřejmě, že ano, já přece bych, i mně se v některých případech v minulosti některé parciální věci nemusely líbit v těch návrzích, diskutoval jsem s nimi, diskutoval jsem s ministerstvem zdravotnictví o těch věcech věcně, a tak dále. Ale já mám pocit, že lidovci čím dál tím víc a víc odmítají vůbec celou tu ideovou podstatu té reformy, a to je pro mě, to je pro mě zarážející, je to pro mě překvapivé a já si myslím, že najdeme do budoucna, pokusíme se všemožně hledat, hledat konsensus této věci, aby, aby strana, strana lidová byla konstruktivní, konstruktivní součástí naší koalice ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A v tuto chvíli není konstruktivní součástí?

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
... a nikoliv, no, v oblasti zdravotnictví určitě ne, já to přiznávám zde veřejně, já si myslím, že bychom měli daleko, daleko víc o těch věcech mluvit, daleko víc se pokoušet hledat věcná řešení a nikoliv dávat takto tvrdé politické proklamace a odmítat naprosto esenciální součásti zdravotní reformy hned na začátku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Úplně poslední otázka, pane poslanče Šťastný, měla by Občanská demokratická strana tyto zdravotnické zákony v rámci reformy českého zdravotnictví poslat do Poslanecké sněmovny i bez vůle lidovců?

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Ale já věřím, že se dohodneme, to je první věc. Druhá věc je, my jsme přece dostali, všichni poslanci jsme dostali možnost se zapojit do věcných záměrů těch zákonů. Já jsem dostal s předstihem a dostali to i lidovci, zelení, dostali jsme věcné návrhy jednotlivých zákonů, každý měl možnost zanalyzovat tyto návrhy, dát svoje připomínky. Já věřím, že zasedneme okolo stolu a začneme o těch jednotlivých detailech, detailech diskutovat. Ale podle mě není možné odmítat principielně ty jednotlivé, ty jednotlivé zákony jako celek, to je chyba, to není možné. Ty není možné vytahat z celého toho systému jeden, dva, tři, čtyři návrhy. Já tvrdím, ano, je potřeba podpořit jako celek tu celou, ten celý komplex, ten celý balík zákonů a bavit se o jednotlivostech, o jednotlivých nuancích v těch jednotlivých, jednotlivých ustanoveních. To je možné.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak rozhodně Český rozhlas 1 Radiožurnál bude i toto zdravotnické téma sledovat. Mým hostem v dnešních Dvaceti minutách byl Boris Šťastný, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví a poslanec za ODS. Děkuji za váš čas a na shledanou.

Boris ŠŤASTNÝ, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví, poslanec PS PČR /ODS/:
Já děkuji a na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
U druhého mikrofonu byl Martin Veselovský, přeji vám příjemný podvečer. Nezapomeňte, že už za malou chvíli začíná přesně v osmnáct hodin Radiofórum Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio