Vápnění poškozených lesů v Jizerských horách

9. červenec 2008
Zblízka

Je to přesně tak, jak o tom zpívali Chinaski v dopoledním Radiožurnálu. Pakliže jsme u času jedenáct minut po deváté hodině, posloucháte dopolední Radiožurnál, který vás teď zavede do Jizerských hor. Imise z polských a německých elektráren poškodily v minulých desetiletích v Jizerkách lesy natolik, že kvůli kyselé půdě a nedostatku živin začaly žloutnout smrky. A právě vápnění by jim mělo pomoci. Reportáž Zblízka natočená Ivanou Bernáthovou nás zavede do Držkova na Jablonecku, odkud startovalo letadlo nad jizerskohorskou krajinu.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
Na polní letiště právě dosedlo původně ruské a později v Polsku vyráběné letadlo An2, čili známá Andula. Tahle je dvacet osm let stará a pilotuje ji Vladimír Pavlata, který se téhle práci věnuje rovné čtvrtstoletí.

Vladimír PAVLATA, pilot:
Tohle letadlo lítá tak sto padesát až dvě stě hodin ročně, v zemědělství to už nelítá, protože to nemá rozmetadlo, ale má to jenom prašák. Takže se to používá jenom k hašení lesních požárů, vidíte, že to má kotel, ten kotel má přes tisíc tři sta litrů obsah. Je možný dát tam vodu a existuje to jako vodní výpust, čili je to za nějakejch pět, sedm vteřin venku na to požářiště. No, a jinak se to používá na vápnění, je to ideální stroj.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
Když se vápní lesy, Andula startuje a přistane čtyřicetkrát až padesátkrát denně. Přesně tolikrát se k němu taky nakloní rameno autojeřábu s nákladem dolomitu. Řekl mi to jeho řidič Petr Kolešovský.

Petr KOLEŠOVSKÝ, řidič autojeřábu:
Nakládá se vápenec nakladačem do žoků a jeřáb to pak přetočí nad letadlo a vysype to do násypky.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
Aby to všechno proběhlo bez chybky, pokaždé se na plošinu vyšplhají dva chlapíci a žok u hrdla násypky přidrží. Pilot omrkl všechny azbukou popsané budíky a řekl, že je všechno O.K.

Vladimír PAVLATA, pilot:
Kromě těch letových přístrojů, jako je rychloměr, výškoměr, variometr, tak tady jsou pak přístroje důležitý motorový, to znamená, otáčky motoru, potom tlaky paliva, tlaky oleje, teploty oleje, válců. To se musí sledovat a vidíte, že ten bort je dost obsáhlej, proto tady jsme dva.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
Vladimírův kolega má stejně jako on na uších sluchátka.

osoba:
Protože tady je dost rámus za letu, takže abysme se mohli domlouvat, tak máme sluchátka na to. Potom při přistání, při startu jsme ve spojení s letištěm.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
Andula je opravdu nehorázně hlučná, a proto si musím během letu vystačit jen s očima a posunky. Letíme nad Držkovem směrem k Černé Stupnici. Nejnádhernější jsou Jizerské hory, které z výšky vypadají naprosto zdravě, ale není tomu úplně tak, jak mi později řekl Radek Drahný z podniku Lesy České republiky.

Radek DRAHNÝ, Lesy České republiky:
Díky tomu, že některé továrny byly uzavřeny, v některých výkon byl omezen, tak samozřejmě už ten vliv znečištění není tak silný, ale stále ty chemické látky zůstávají v půdě a právě to je ten problém, protože v té půdě rostou stromy a pořád z té půdy berou živiny, tedy v tento okamžik kyselé živiny a neprospívá to lesům.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
Lesní správce Miroslav Kortan k tomu dodal, že bude trvat dlouho, než se půda živinami obohatí.

Miroslav KORTAN, lesní správce:
Ten rozpad toho přírodního vápence je několik desítek let, ale už se z toho i částečně během dvou let začíná uvolňovat ty prvky.

Ivana BERNÁTHOVÁ:
I když existují názory některých ochránců přírody, že vápnění může vlastnosti půdy naopak zhoršit, lesníci ve vápnění pokračují, protože nemají zatím na žloutnutí smrků jiný lék.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio