Spalovač mrtvol promluví poprvé z Českého rozhlasu. Jak vznikala inscenace?

13. listopad 2017

Slavný Fuksův Spalovač mrtvol poprvé zazní na vlnách Českého rozhlasu. Nabízíme proto sérii reportáží z natáčení hry až do premiéry, která bude za pět dní na Dvojce.

Podle novely Ladislava Fukse Spalovač mrtvol z roku 1967 vznikla už dlouhá řada adaptací. Nejslavnější a neznámější je jistě stejnojmenný film Juraje Herze s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli. Ve své hodně černé grotesce, která přechází místy až do hororu, vyprávěl Herz o muži zakládajícím si na své laskavosti, jenž se díky dějinné příležitosti změní z malého ve „velkého", ze spořádaného pracovníka krematoria v udavače a vraha.

Téma novely se netýká jen konkrétní doby, do níž byla zasazena, což dokládá i fakt, že při premiéře filmu v březnu 1969 vtrhli do sálu příslušníci StB, projekci předčasně ukončili a až do srpna 1989 - do obnovené premiéry - film ležel v trezoru. O aktuálnosti Fuksovy novely i pro dnešek svědčí řada adaptací z poslední doby na českých jevištích. Dramatizaci Spalovače mrtvol uvedlo loni Divadlo Petra Bezruče v Ostravě i první česká scéna Národní divadlo.

Naplnit úkol a pálit

Před studiem č. 7 se scházejí u stolu na první čtenou zkoušku režisér, dramaturgyně, produkční i herci. Aleš Vrzák obsadil do hlavní role Davida Novotného, s nímž se připravuje na scénu, která se bude točit. „Je důležité postihnout Koprkingelovy fašistické, nacionalistické sklony, postihnout tu myšlenku - Co je to jedinec proti národu. Vystihnout to, co z něj sálá, proč naplní ten úkol pálit," vysvětluje režisér. Vidíme tu například i Ivana Trojana či Martu Sovovou. V obsazení čteme také třeba jméno Petry Špalkové či Ivany Uhlířové.


V Českém rozhlasu bude Spalovač mrtvol v dramaturgii Zuzany Vojtíškové a režii Aleše Vrzáka uveden v dramatizaci z pera Lenky Veverkové vůbec poprvé. Premiéru si lze poslechnout v pátek 17. listopadu ve 20 hodin na Dvojce. Do konce týdne mohou posluchači sledovat na Radiožurnálu, jak se rozhlasová práce liší od té divadelní či filmové v reportážích před devátou každý den až do páteční premiéry. Po odvysílání bude záznam hry ještě týden dostupný na stránce Hry a četba a v mobilní aplikaci Radiotéka.

„Rozhlasová práce s předlohou je něco jiného," říká dramaturgyně inscenace Zuzana Vojtíšková. „Řadu věcí, které si čtenáři a diváci pamatují z knihy či filmu, v rozhlasové hře posluchači nenajdou. Rozhlas je jiné médium. Určité okleštění o vedlejší motivy je v rozhlase nutné. To nejdůležitější je, najít v příběhu téma, které vás zajímá. V našem případě je to proměna člověka. Kopfrkingel sleduje ve svém životě krásu, jaká se nám třeba může zdát bizarní, ale pro něj to krása je. Kopfrkingel chce pomáhat lidem. V zájmu své snahy, jejímž výsledkem má být v jeho očích krása, se ale on sám promění v odpudivé zvíře. Silné je pro nás také téma manipulace, jejímž výsledkem je cesta dlážděná sic dobrými úmysly, ale vedoucí do pekla," uzavírá Vojtíšková.

Procesu natáčení se účastní i produkce, která má nemalý podíl na zdárném vzniku rozhlasové hry. „Činohra se v rozhlase natáčí obvykle pět dní. V této relativně krátké době musíte dát dohromady všechny zúčastněné, kteří mají samozřejmě své závazky v divadlech a jiných hereckých aktivitách. S kolegyní Janou Knappovou si přečteme text a na čtverečkovaný papír si nakřížkujeme scény, postavy a v které scéně kdo je a uděláme si takový plánek, někdy i barevně, abychom to měly takové přehledné, to my si s tím zase umíme vyhrát. Říká se tomu natáčecí plán. Následně zjistíme, že v potřebných termínech vlastně nikdo nemůže, a tak začínáme stále znovu, sestavujeme další čtverečkované tabulky, dokud se plán nepodaří sestavit," dodává Reichová, která v mezičase roznáší hercům čaj s medem, zázvorem a citrónem a prostor zavoní domácí atmosférou.

Zítra se podívame již do studia na to, co se při natáčení děje.

Spalovač mrtvol - z natáčení
autoři: jht , Radiožurnál
Spustit audio