Upečené, nebo rozpečené? Od středy se to dozvíte

31. červenec 2012
Zblízka

Pochutnali jste si dnes ráno na křupavých houskách nebo rohlících ? Pak vás asi nepotěšíme informací, že čtvrtina pekárenských výrobků v Česku pochází z mrazáku. Výrobci sice těsto nejdříve lehce upečou, pak je však hluboce zamrazí a teprve prodejci je v obchodě dopečou.

Housky krásně změknou, pěkně zavoní a prodávají se jako čerstvé, v lepším případě čerstvě rozpečené. Jenže řada lidí si myslí, že v supermarketech voní jen opravdu čerstvě upečené pečivo. Proto od zítřka začne platit vyhláška ministerstva zemědělství, která přikazuje údaj o rozmražení uvádět.

V jednom ze supermarketů na okraji Plzně už pár dní píšou na cedulkách u pečiva „Z rozmražených polotovarů“. Někteří lidé až dosud netušili, že výrobky mohly stát několik týdnů až měsíců v mrazáku.

„Už jsem to koupila, ale příště se budu víc dívat. Vidím, že i moje oblíbená fitness bagetka je zmražená,“ diví se Helena Fialová, která přitom v Plzni pracuje v potravinách. „Poučila jsem se,“ dodává.

Zmrazené pečivo rychleji stárne

Laici, kteří nemají o životopisu pečiva ani ponětí a to, že byla houska ještě ráno zmrzlá na kost, je ani nenapadne, jsou na tom ještě hůř než ona. S takovými nešťastníky má soucit majitel pekárny v Kaznějově Milan Malina.

„Pečivo je pořád pečivo a vůni má stejnou. Horší je to s chutí. My máme jenom ruční výrobu, děláme jenom staročeské receptury a ty se moc se strojovou výrobou nekamarádí,“ říká.

S kvalitou pečiva, které prošlo polárním mrazem, to podle odborníků zase tak hrozné není. Zákazník se však musí připravit na to, že co je ráno čerstvé, chutná o den později jako gumová podešev.

„Receptury zmrazovaných výrobků jsou většinou chudší a výrobek potom rychleji stárne. Druhý den ráno pečivo určitě nebude křupavé,“ potvrzuje potravinářský technolog Jan Žďárek.

Nově s označením

Povinné označování rozmraženého pečiva má podle ministerstva zemědělství náročnějším zákazníkům naznačit, že opravdu čerstvé housky a rohlíky z mrazicích boxů nevypadnou. I šéf Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal doufá, že se zákazníci chytnou za nos.

„Nebyla žádná zákonná povinnost označovat pečivo, ta nabývá účinnost až 1. srpna. Určitě je to v zájmu jak tuzemských výrobků, tak i našich spotřebitelů,“ uvedl.

Oslovení mluvčí obchodních řetězců se úbytku zákazníků neobávají. Prý jim označováním vzniknou jisté náklady, které však do ceny pečiva nepromítnou. Spor tak rozhodnou zákazníci, kteří se nenechají vypéct.

autor: lsm
Spustit audio