Kvůli nepodepsané smlouvě stojí parní lokomotivy v depech

Parní lokomotiva Matěj by měla brzy vyrazit na trať (ilustrační foto) - Foto:  stránky Valašské společnosti historických kolejových vozidel

Parní lokomotiva Matěj by měla brzy vyrazit na trať (ilustrační foto)Foto:  stránky Valašské společnosti historických kolejových vozidel

S rukama od oleje strávili na opravách historických lokomotiv stovky hodin. Jejich práce však vychází nazmar. Desítka historických vozidel už od ledna stojí v depech, protože se jejich majitel, kterým je Národní technické muzeum, a České dráhy nejsou schopni domluvit na podmínkách provozu. A tak na historické jízdy musí místo parní lokomotivy vyrazit třeba náhradní dieselová mašina. To se samozřejmě nelíbí ani cestujícím.

„Parní lokomotiva je na začátku kus železa, jenže potom mu dáte sílu, vdechnete život a rozjede se,“ popisuje Miroslav Vašků z Valašské společnosti historických kolejových vozidel. 

Do Velkých Karlovic nás měla táhnout parní lokomotiva Matěj. Ta však nakonec zůstala zavřená v depu. Zelené historické vagóny musí vzít za vděk dieselovou lokomotivou zvanou Berta starou něco málo přes 40 let. I to je sice úctyhodný věk, nicméně v důchodu tyto mašiny ještě rozhodně nejsou.  

„Jinak by se na Valašsku místu řevu motoru ozýval štěkot Matěje, což by bylo lepší,“ podotýká Miroslav Vašků, zatímco polohistorický vlak přijíždí do Vsetína. „Kdyby byla pára, přišlo by víc lidí. Byli by tu také hasiči, od nichž bychom dobírali vodu,“ dodává. 

Odstavená lokomotiva stárne rychleji 

„Co se stalo, že nesmí jezdit parní lokomotiva?“ ptá se jeden z cestujících. „Není podepsaná smlouva. Všechno je to o kulatém razítku,“ vysvětluje Miroslav Vašků. „Kdyby byla pára, tak bych jel. Už jen kvůli té nostalgii, romantice a fantastické píšťale,“ tvrdí cestující. 

Miroslav Vašků v dieselové lokomotivě - Foto: Petr Sehnoutka

Miroslav Vašků v dieselové lokomotivěFoto: Petr Sehnoutka

„Nejhorší je, že pokud parní lokomotiva nejezdí a stojí odstavená, tak stárne rychleji než kdyby byla v provozu,“ domnívá se Miroslav Vašků. 

Lokomotiva Matěj přitom do letošního ledna vozila historické vlaky bez problémů, a to už od 80. let. Materiál na její opravy pořizovaly České dráhy a sponzoři. Na opravách pak nechala hrstka nadšenců z Valašské společnosti historických kolejových vozidel stovky hodin. 

Vyrazí Matěj za tři týdny na trať? 

Matěj, Hurvínek a dalších šest historických vlaků stojí, protože už osm měsíců není Národní technické muzeum schopné doladit podmínky nájmu a udržování s Českými drahami. 

Petr Šťáhlavský z Českých drah namítá, že změna stávajících dohod je relativně složitá. „Dosavadní dohody neřešily některé prvky, o nichž bude nová smlouva. Ta bude obsahovat i nové smluvní vztahy, financování, daňové záležitosti a podobně,“ vysvětluje. „Smlouva je připravená a je otázkou dvou tří týdnů, kdy bude podepsaná,“ říká k tomu. 

Slibům nadšenci příliš nevěří. Přesvědčí je až chvíle, kdy Matěj opustí depo, přesněji řečeno svou chaloupku. Tak je to alespoň napsáno na vratech jeho depa ve Valašském Meziříčí. 


Zvětšit mapu polohy depa ve Valašském Meziříčí

Pořad: Zblízka  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 09:10; repríza: pondělí–pátek 16:20  |  Délka pořadu: 3,5 minuty – vysíláno do prosince 2012  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas