Masopust má na Hlinecku vlastní muzeum

I když ještě není čas masopustu, my vás na masopustní veselí pozveme. Masopustní obchůzky, které se dodnes dochovaly v obcích v okolí Hlinska na Vysočině, jsou od podzimu 2010 na seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Turisté od nás i ze zahraničí se ale o tomto fenoménu chtějí dozvědět víc i v ostatních obdobích roku. Přímo v Hlinsku proto otevřeli muzeum masopustu.

Během fašanku, jak se také masopustu říká, řádí maškary – tedy muži ve veselých kostýmech – ve vesnicích v okolí Hlinska. Jeden z kostýmů nás vítá hned u vchodu do muzea.

„Slaměný, to je starý archaický typ masky. Tato maska symbolizuje kult plodnosti. Ze sukně Slaměného dodnes hospodyně trhají stébla slámy, která si potom doma dávají do posady, kde chovají husy, aby se jim vyvedla housata.

Slaměný se válí s přihlížejícími, zejména se ženami, aby se na ně přenesla plodnost,“ vysvětluje etnoložka Ilona Vojancová. „Na krku má pověšený kravský roh. Vždy ráno, když se zahajuje obchůzka, Slaměný na tento roh troubí,“ prozrazuje a nechá mě, abych si to vyzkoušel. Moc mi to nejde, z rohu je slyšet jen podivné foukání. Asi bych musel víc trénovat.

Basa, medvěd nebo kobyla masopust nepřežijí

Slaměný je ale jen jednou z masek masopustního průvodu. „Nejdůležitější masky tady na Hlinecku jsou ty, které se řadí do skupiny takzvaných Červených maškar. Také se jim říká Pěkné maškary. Jejich počet je přesně daný,“ prozrazuje etnoložka a vyjmenovává: „Je to Laufr – někdy se nazývá také Strakatý, žena a čtveřice tanečníků, kterým se říká Turci.“ Při tanci musejí Turci skákat hodně vysoko. Jak vysoko tancují, tak vysoké obilí hospodáři naroste.

masopustní rej na Hlinecku

„Do druhé skupiny masek, kterým se říká Černá nebo Šeredná maškara, patří Slaměný, kobyla s rasem, kominíci a kramáři, kterým se na Hlinecku říká židé. Tato skupina masek žertuje, v uvozovkách obchoduje a stará se o všeobecnou zábavu a veselí,“ popisuje Ilona Vojancová.

V některých regionech na závěr průvodu pohřbí basu nebo zastřelí medvěda. Na Hlinecku končí průvod porážkou kobyly. Symboliku etnoložka Vojancová vysvětluje: „Spatřujeme tam symbol konce – konce zimy, konce všeho špatného, co se ve vesnici za rok stalo.“

Muzeum masopustu má otevřeno po celý rok kromě pondělků, takže veselí rozpustilých průvodů si můžete připomenout kdykoliv.


Zvětšit mapu: Památková rezervace Betlém v Hlinsku

autor: mkk
Spustit audio