Večerní host6. března  2017 v 10:05  

Fitness, to nejsou jen činky a běhací pásy! Jak vybrat správného trenéra?

Oblíbená jsou skupinová cvičení - Foto:  Freedigitalphotos.net

Oblíbená jsou skupinová cvičeníFoto:  Freedigitalphotos.net

Crossfit, HIIT – vysoce intenzivní intervalový trénink, skupinová cvičení, ale také jóga a meditativní cvičení. Fitness zahrnuje celou škálu pohybových aktivit, spolu s tím kráčí dopředu i nové trendy. Právě ty by měli znát především fitness trenéři. Jak mezi nimi vybírat? A jak je důležitá při cvičení správná výživa?

Fitness centra zažívají začátkem roku boom – lidé chtějí po svátcích shodit přebytečná kila, jejich zájem ale postupně ochabuje. 

Čtěte také: Chcete nabrat svaly? Jen zvedání činek nestačí, varuje předseda Svazu kulturistiky a fitness

„Statisticky se dá říci, že až 90 % lidí, kteří si stanoví předsevzetí, odpadnou, je potřeba si vytvořit návyk, který ale dříve jak po 3 až 6 měsících nevzniká. Leden je na to příliš krátký,“ vysvětluje ředitel České komory fitness Karel Jarušek. 

Když se řekne fitness, tak si každý představí činku, běhací pásy a stroje, celý obor ale sdružuje pod názvem více aktivit včetně jógy a meditativních cvičení. „V rychlém světě je potřeba zpomalit, já osobně volím, když potřebuji vyčistit hlavu, ideálně jógu,“ doporučuje. 

„Fitness je zajímavý obor, který soustřeďuje kolem sebe lidi, kteří jsou možná díky těm endorfinům více v pohodě, není tam taková řevnivost. “
KAREL JARUŠEK

Oblíbená jsou také skupinová cvičení, která zahrnují funkční trénink s vysokou intenzitou, ale krátkým intervalem. Například takzvaný crossfit využívá tělo jako nástroj – jde o relativně rychlé cvičení, které dostane člověka do kondice, HIIT se pak trénuje v intervalu například 30 vteřin cvičení, 10 vteřin pausa. 

I ve fitness, tak jako v každém jiném oboru, se vytváří nové trendy, i když občas uměle. Podobně tomu bývá u módy. „Když není coby, tak spojíme něco dohromady, takové stálice, které se stále vracejí, tam jsou ale také,“ připomíná. 

Nejčastější chybou je hladovění  

Pro začátečníky je důležitý osobní trenér - Foto: Elena Horálková

Pro začátečníky je důležitý osobní trenérFoto: Elena Horálková

Začátečníkům nedoporučuje, aby začínali bez trenéra – pokud totiž člověk nemá zkušenosti se sportem, tak jeho tělo vždy něco překvapí. A jak poznat dobrého trenéra? Nejlépe si všímat referencí, vzdělání, vyzkoušet si s ním cvičení. „Fitness a znalosti o lidském těle se vyvíjí, pokud se trenér nevzdělává, zůstává hodně daleko,“ upozorňuje. 

Při každém cvičení je také důležitá správná výživa, která je svým způsobem ještě podstatnější, než cvičení jako takové. Nejčastější chybou, kterou lidé dělají, je přitom to, že hladoví. 

„Snažíme ubrat si množství jídla, které spotřebováváme, a většinou to pak doženeme tím, že po tréninku nebo večer se dojíme,“ podotýká.  

Autor:  Vladimír Kroc  (vlk), Prokop Havel  (prh)
Pořad: Večerní Host Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 21:05, sobota 23:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace