Tipy na víkend17. února  2017 v 15:18  

Chystáte se vozem na jarní prázdniny? Ušetřete si čas, nervy a komplikace!

Ikona kontroly motoru na palubní desce je to poslední, co chcete cestou na dovolenou vidět. - Foto:  MIKI Yoshihito,  CC BY 2.0

Ikona kontroly motoru na palubní desce je to poslední, co chcete cestou na dovolenou vidět.Foto:  MIKI Yoshihito, CC BY 2.0

Na jarní prázdniny s rodinou se vydáváme stále častěji vozem. Počasí se tváří, že jaro pomalu vystrkuje růžky, ale nenechte se oklamat. Sněhu je v některých místech stále ještě dost. Co udělat proto, abyste spokojeně dojeli?

Údržba vozu je základ 

Nedostatek oleje může napáchat asi největší škody. Měrka je většinou na přední části motoru. Kontrolu provádíme na rovné ploše, minimálně po 5 minutách stání. 

A co ostatní kapaliny? Chladící, brzdová a ta nejčastější do ostřikovačů. Většinou hned vedle olejové měrky je nádoba s chladící kapalinou. „Voda by měla být mezi minimem a maximem,“ podotýká vedoucí servisu Martin Kudrna a pokračuje kontrolou brzdové kapaliny: „Nádoba je označená symbolem brzd a má většinou žluté víčko.“ 

Nová Zelená vlna

K pneumatikám podotýká: „Je potřeba zkontrolovat, jaký mají vzorek. Dále se podívejte na bok pneumatiky, jestli není poškozená. Překontrolujeme také tlak. Štítek s plněním najdeme buďto na B sloupku nebo pod víčkem nádrže. Když jedeme na dovolenou, počítáme s tím, že auto zatížíme více, takže se fouká na plnou zátěž. Je potřeba zkontrolovat i rezervní kolo." Pokud jedete na hory, mohou se stále hodit i sněhové řetězy. 

I spotřeba se dá snížit 

„Pokud nepotřebuju střešní nosiče, tak je sundat. Protože střešní nosič výrazně ovlivňuje aerodynamiku toho vozidla a výrazně zvyšuje spotřebu.“
Marek Tomíšek

Zbytečně prudce nebrzděte a co nejdříve řaďte. Úsporná jízda přitom nemusí nutně znamenat jízdu pomalejší. „Základ úsporné jízdy je plynulost. Hlavní je, jet efektivně. Každé zbytečné prudší zrychlení a následné zbytečné šlápnutí na brzdu znamená ztracenou energii,“ vysvětluje Marek Tomíšek, specialista na úspornou jízdu. 

Důležité je řazení. Nejúčinnějším způsobem jízdy je co nejvčasnější řazení na vyšší rychlostní stupeň, tedy při nízkých otáčkách. „Od 1500 otáček do 2500, v téhle oblasti. Samozřejmě rozjíždět co nejsvižněji,“ zmiňuje Jaroslav Dvořák. 

Autor:  Jakub Wojtovič

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace