vybíráme z vysílání9. března  2012 v 14:15  

Jak má vypadat pitný režim, když sportujeme?

Při sportování nesmíme zapomínat na tekutiny (ilustrační foto) - Foto: European Commission Audiovisual service

Při sportování nesmíme zapomínat na tekutiny (ilustrační foto)Foto: European Commission Audiovisual service

Zima se odporoučela, mnozí už ze skříní vyndali jarní bundy. A to také znamená, že se snažíme co nejrychleji zbavit přebytečných kil. Vhodným způsobem je cvičení, ale i tady je dobré vědět, jak na to. Trenér a lektor fitness Radek Mirovský nám poradil, co jíst a pít před i po cvičení.

Někdo při cvičení a po něm raději nejí a nepije vůbec, aby tělo nenabralo to, co pracně vypotilo. Jak je to s pitím? Má se při intenzívním cvičení pít? 

„Celý pitný režim závisí na mnoha různých faktorech, které mohou potřebu tekutin zvýšit, nebo snížit. Mezi nejdůležitější patří určitě teplota a vlhkost okolního prostředí a samozřejmě také úroveň fyzické aktivity. 

Zvýšením fyzické aktivity ztrácíme více tekutin nejen pocením, ale také dýcháním. Proto je nutné zvýšit i příjem tekutin.“ 

Kolik toho má člověk vypít, když sportuje? 

„Celkové množství tekutin přijatých za den závisí zejména na tělesné hmotnosti. Existuje několik vzorců, podle kterých si každý může svou hodnotu vypočítat. Stejně tak tomu je i v případě příjmu tekutin v průběhu sportovního výkonu. 

I zde záleží v prvé řadě na tělesné hmotnosti jedince, dále musíme vzít v úvahu i teplotu prostředí a druh sportu, který provozujeme. Průměrně fyzicky disponovaný jedinec by při hodinovém tréninku střední intenzity měl vypít zhruba půl litru tekutin.“ 

Je důležité, co se pije? 

„To je klíčová otázka. Čím víc tekutina obsahuje rozpuštěných částic, tím je hůř stravitelná – a o stravitelnost nám jde především. Pokud se tedy nechystáme na extrémní vytrvalostní výkon delší než dvě hodiny, je nejlepší tekutinou čistá voda z vodovodu, ideálně v pokojové teplotě.“ 

Karnitin jako spalovač tuků – ano, nebo ne? 

Už nějakou dobu jsou na trhu nápoje s karnitinem, který má pomáhat se spalováním při cvičení. Opravdu funguje? A pokud ano, kolik se ho má vypít? 

„Musím zdůraznit, že žádný spalovač tuku nefunguje bez dokonalého stravování a životosprávy. Zkušenosti s tímto doplňkem stravy se různí. Někteří tvrdí, že funguje, jiní zase naopak. 

Já patřím k první skupině, osobně mám pozitivní zkušenosti zejména s tekutou formou L-karnitinu báze, který je podáván v pravidelných dávkách jeden až tři gramy za den. 

Jednorázové užití podle mého názoru nic neřeší. Navíc někteří výrobci karnitin do nápojů přidávají pouze ve stopovém množství, které prakticky fungovat nemůže, jen proto, aby mohli navýšit cenu nápoje. 

Nejlepší proto je zakoupit karnitin zvlášť a pro doplňování tekutin použít čistou vodu.“ 

Autor:  Daniela Karafiátová  (dkf)
Pořad: Odpolední Radiožurnál s Petrem Králem  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 12:30  |  Délka pořadu: 2,5 hodiny  
 
 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas