Tragické nehody často způsobují mladí a nezkušení řidiči. Pomůže řidičák na zkoušku?

18. červenec 2017

Z policejních statistik vyplývá, že téměř za každou čtvrtou tragickou nehodu na českých silnicích můžou mladí řidiči. Znovu se proto mluví o zpřísnění podmínek pro získání řidičského průkazu, případně o takzvaném „řidičáku na zkoušku“. Ten už dřív zavedly některé evropské země.

Třeba v Rakousku na všechny kategorie řidičských průkazů platí dvouletá zkušební lhůta. Po tuto dobu nesmí řidič-začátečník udělat žádný vážnější přestupek nebo například řídit pod vlivem alkoholu.

Zažádat o řidičák na zkoušku můžou i sedmnáctiletí, ti pak mají tuto zkušební lhůtu prodlouženou až do 20 let věku. Formu zkušebního řidičského oprávnění mají třeba i ve Francii. Tam mohou řídit už šestnáctiletí, nejdřív ale musí odjezdit 20 hodin v certifikované autoškole a zvládnut teoretický test.

Další tři roky pak může řidič-začátečník jezdit jen pod dohledem dospělé osoby a na dálnici nesmí jet rychleji, než 110 kilometrů za hodinu. Podobný systém funguje i v některých zemích Spojených států amerických.

Opatření pro začátečníky vítá i vedoucí autoškoly Ústředního automotoklubu Miroslav Kunc, koncepce řidičáků na zkoušku v Česku má ale podle něj spíše represivní charakter. „Líbilo se mi třeba, jak se vydávají řidičáky na zkoušku v Rakousku nebo Německu, kde musí řidič se svým blízkým najezdit určitý objem kilometrů,“ říká.

Aktuální statistiky nevyznívají pro řidiče začátečníky vůbec příznivě. Největší podíl na nehodách má totiž nezkušenost řidičů, kteří nejsou vyježdění. Pomohlo by například, kdyby s nimi v počátcích jezdili rodiče nebo někdo blízký. „Zkušenosti nikdo nenahradí, to se testy nenaučíte,“ upozorňuje.

Co dělají autoškoly špatně?

Dopravní experti si nově všímají, že chování mladých řidiček se hodně blíží tomu, jak za volantem riskují mladí muži. „Mladí mají tendenci riskovat, ukazovat ostatním, jak jsou dobří, to ale nelze dělat na silnici,“ vyzdvihuje Kunc.

Připouští také, že některé autoškoly nedodržují penzum výuky a výcviku, v nichž musí absolvent projít teorii, dopravní předpisy a 28 hodin jízdy. „Jestli si někdo zjednoduší situaci tím, že žák odjede deset hodin a pak může ke zkoušce, není to dobře,“ upozorňuje s tím, že ani povinných 28 hodin nestačí.

autoři: jch , vok
Spustit audio