Češi si oblíbili pivo z plechovek. Zástupci pivovarů nejsou nadšení a investují miliony korun

Češi v posledních letech kupují pivo hlavně v plechovkách, tedy v nevratných obalech. Některé pivovary tak kvůli nové nákupní chuti tuzemských zákazníků investují do balicích linek.

Důvody k nákupu piv v plechovkách jsou různé. Jedním z nich je pohodlí. Plechovku totiž lidé můžou lépe sbalit třeba do batohu a otevřít si ji pohodlněji než skleněnou lahev. Dalším důvodem je i to, že plechovku pak vyhodí do koše a nemusí ji nosit do obchodů vracet. Pivovary ale z nové nákupní volby nadšené nejsou. Výrobní cena skleněné lahve i plechovky je sice stejná, tedy 3 koruny, ale skleněnou lahev můžou pivovary několikrát recyklovat.

Podle čísel Českomoravského svazu pivovarů a sladoven jen loni stoupl prodej piva v plechovém obalu o celou čtvrtinu a podíl piva na tuzemské spotřebě tak dosáhl 7 %, o 2 % víc než v roce 2014. V porovnání s rokem 2013, tak stoupl prodej zlatavého moku v plechovkách o 9 %. Podle pivovarníků ale tento trend není zdaleka u konce.

Zatímco prodej tankového piva zůstává dlouhodobě stejný, nejvíc klesá obliba zlatavého moku v PET lahvích. V roce 2015 spadl jeho prodej o 4 %, sudového o 3 % a lahvového o 1 %.

Pivovary se novému trendu přizpůsobují a investují nemalé peníze. Podle deníku E15 Pivovar Krušovice dal loni jen 100 milionů korun do nové balicí linky na plechovky. Do nové stáčecí linky do plechovek nedávno investoval také Pivovar Nymburk celkem 50 milionů korun. Novou stáčecí linku plánuje i Prazdroj.

Česko se však nevymyká světovým trendům. Průměr evropského trhu piv v plechovkách se pohybuje okolo 25 %, ve Spojených státech je to ale dokonce více než polovina.

autoři: šše , bkl
Spustit audio