Firmy bojují s pracovní turistikou. Lidé odcházejí za lepším, aniž by dodrželi výpovědní lhůtu

Počet firem, které trápí takzvaná pracovní turistika, v Česku roste. Potvrzuje to Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Lidé si najdou místo jinde a do původní práce vůbec nepřijdou, i když mají platnou smlouvu. Zaměstnavatel pak může mít výpadek ve výrobě a potíže se zakázkami.

Problémy se objevují i v regionech s vyšší nezaměstnaností, jako je například Bruntálsko. „Nabourá vám to výrobu, jedná se o nové a mladé pracovníky, kteří mají menší zodpovědnost,“ vysvětluje podnikatel v průmyslové oblasti.

Mnoho možností, jak by se firmy mohly proti živelným odchodům zaměstnanců bránit, přitom není, a to zejména v době nízké míry nezaměstnanosti. „Nedostatek pracovníků je možná největší bariérou růstu společností,“ říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Pokud totiž firmy nemají náhradníky například v dceřiných společnostech, jsou v situaci, kdy musí výrobu zastavit nebo hledat nějaké jiné řešení.

Dobrý zaměstnavatel se pozná v době krize

Pracovní turistiky je nejvíce v oborech, které nejsou tolik kvalifikované, jako jsou montážníci či pomocné práce, projevuje se i v těch výše kvalifikovaných. K těm patří třeba řidiči.


Profesní životopis zaměstnance je vizitkou. Pokud bude rychleji měnit zaměstnání, tak v určité době se to sečte a nebude ho chtít nikdy zaměstnat. Karel Havlíček, AMSP ČR

„Lidé se možná ani tak nedívají po určité stabilitě nebo na kvality zaměstnavatele, ale vidí lepší nabídku, tak na ni okamžitě přeskočí,“ vysvětluje s tím, že takový postup podle něj není ten nejlepší – dobrý zaměstnavatel se pozná především v době krize.

Inspekce práce říká, že firmy mohou bývalé zaměstnance například žalovat o náhradu škody. Takový postup ale firmy podle Havlíčky příliš nevyužívají. „Nechtějí se zdržovat, velký efekt z toho stejně není,“ vysvětluje.

autoři: jch , ada
Spustit audio